دیپلماسی❜ نمایشگاهی/ معرفی آداب و رسوم کشورهای پاکستان، افغانستان و آفریقا در نمایشگاه «بهار زندگی» به همت آستان قدس رضوی

  • بازدید: ۴۹۹
نمایشگاهی/ معرفی آداب و رسوم کشورهای پاکستان، افغانستان و آفریقا در نمایشگاه «بهار زندگی» به همت آستان قدس رضوی
آستان قدس رضوی

با همکاری معاونت بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفته است؛

معرفی آداب و رسوم کشورهای پاکستان، افغانستان و آفریقا در نمایشگاه «بهار زندگی»

یکی از غرفه‌های بزرگ نمایشگاه «بهار زندگی» با عنوان «ملل و زندگی» شناخته می‌شود؛ در این غرفه کشورهای افغانستان، آفریقا و پاکستان به میزبانی معاونت بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به معرفی آداب و رسوم کشور خود می پردازند.

شعیب رضا بلوچ؛ مسئول غرفه پاکستان در گفتگو با آستان نیوز، با لهجه فارسی و بلوچی خود می‌گوید: در این غرفه صنایع دستی، غذاهای محلی و سنت مردم چهار ایالت سند، بلوچستان، پنجاب و لاهور به مردم معرفی می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در بخشی دیگر از این غرفه هنرمندان خانم پاکستانی حاضر می‌شوند و کار طراحی سنتی با حنا که جزء آئین و سنت مردم پاکستان در اعیاد مختلف است را روی دست دختر بچه‌ها به عنوان یادگاری از غرفه پاکستان انجام می‌دهند.

آشنایی با فرهنگ مردم آفریقا در نمایشگاه بهار زندگی

یونس؛ مسئول غرفه آفریقا که به نمایندگی از کشورهای نیجریه، کنگو، کامرون، چاد و مالی در نمایشگاه بهار زندگی حضور دارد در خصوص نوع فعالیتهایی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود، می‌گوید: مردم استقبال بسیار خوبی از صنایع دستی و فرهنگ آفریقا کرده‌اند.

او بیان می‌کند: بیشتر افرادی که به این غرفه می‌آیند یا در مورد فرهنگ مردم آفریقا چیزی نمی‌دانند یا خیلی کم می‌دانند این غرفه مردم ایران را با فرهنگ کشورهای آفریقایی بهتر و بیشتر آشنا می‌کند.

یکی از دیدنیهای غرفه افغانستان، مکتوبات و آثار دینی و قرآنی این کشور است که از مهمترین آنها می‌توان به نمونه قرآنی اشاره کرد که طبق رسوم این کشور توسط حافظان پس از حفظ کل قرآن کریم، کتابت می‌شود و در مجموعه خانوادگی آنها به یادگار می‌ماند.

معرفی فرهنگ و آداب و رسوم کشور افغانستان

سید علی حسین؛ مسئول غرفه افغانستان درباره  فعالیت‌های این غرفه می‌گوید: هدف از شرکت در این نمایشگاه نزدیکی بیشتر فرهنگ مردم دو کشور افغانستان و ایران است.مردم دو کشور ایران و افغانستان شاید سال‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند اما مردم ایران آشنایی خیلی کمی با فرهنگ واقعی کشور افغانستان دارند.

در این غرفه در ساعات مختلف کارشناسان ما حضور دارند که به صورت تخصصی اطلاعاتی درباره هنر، صنایع دستی و فرهنگ غنی مردم افغانستان در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌دهند.

>>> مشاهده گزارش تصویری 1....

>>> مشاهده گزارش تصویری 2....


خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:
غرفه «ملل و زندگی» از سوی معاونت بین الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در نمایشگاه «بهار زندگی» با هدف معرفی فرهنگ اصیل و آشنایی مردم با آداب و رسوم کشورهای همسایه برپا شده و میزبان زائران نوروزی است.
به گزارش آستان نیوز، بخش نخست این غرفه مربوط به نمایش آثاری از فرهنگ و آداب‌ورسوم مشترک 50 کشور قاره آفریقا ازجمله پوشش سنتی در نیجریه، سنگال، مالی و ...، صنایع‌دستی همچون کیف دست‌دوز و گردنبند دستبافت و ... است.
همچنین در حاشیه این غرفه تصاویری  از شهدای نیجریه همچون فرزندان و همسر شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی؛ رهبر شیعیان نیجریه به نمایش گذاشته‌شده است.
بخش دیگر غرفه «ملل و زندگی» به معرفی آموزه‌های فرهنگی و غذایی‌های سنتی کشمیر پاکستان می‌پردازد و دورتادور این به غرفه لباس‌های سنتی تابستانه و زمستانه ، صنایع‌دستی و محصولات غذایی کشمیر ازجمله شربت‌های گیاهی و ادویه‌جات به چشم می‌خورد.
نمایش و معرفی صنایع‌دستی، خشکبار و غذاهای سنتی کشور افغانستان ازجمله قابلی، اشک، منتو، بولانی، کشیری هرات و ... از دیگر بخش‌های فعال این غرفه است که برای آشنایی زائران بافرهنگ افغانستان به نمایش درآمده است.
گفتنی است؛ فعالیت ایستگاه بهار زندگی از ۲6 اسفند در دو نوبت 9 صبح الی 30/14 و عصر 16 الی21 آغازشده و تا ۱۲ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت از همین رو علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به ره باغ آیت‌الله واعظ طبسی(ره) در مجاورت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) مراجعه کنند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8380


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها