دیپلماسی❜ دانشگاهی/ سه هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تحصیل می‌کنند

  • بازدید: ۵۱۶
دانشگاهی/ سه هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تحصیل می‌کنند
دانشگاه آزاد اسلامی

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: شمار دانشجویان خارجی مشغول تحصیل در بخش بین‌الملل این دانشگاه بیش از سه هزار نفر است. دکتر علی‌ اصغر یساقی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۸۰ درصد دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد را اتباع کشور افغانستان تشکیل داده‌اند و حدود ۲۰ درصد دیگر عراقی و شمار اندکی نیز تبعه کشورهای سوریه، لبنان، هند و پاکستان هستند.

وی ادامه داد: زبان اکثر دانشجویان خارجی این دانشگاه با توجه به ملیت افغانستانی آنها فارسی است لذا این گروه هیچگونه مشکلی در روند فراگیری آموزش یا ثبت‌ نام ندارد.

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: دانشجویان غیرفارسی زبان این دانشگاه نیز پیش از شروع تحصیل در یک نیمسال تحصیلی مدت ۲۴۰ ساعت در مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه آموزش می‌بینند. 

وی افزود: امور ثبت‌نام دانشجویان خارجی این دانشگاه از طریق شرکتهای کارگزاری مجاز و متخصص در این امر انجام می‌شود و علاوه بر آن کارشناسان این مرکز آموزش عالی در دفتر دانشجویان غیرایرانی و همکاران مسلط به زبانهای عربی و انگلیسی در رفع نیاز و ایجاد ارتباط مناسب با آنها همراهی دارند. 

چالش‌های تحصیل دانشجویان خارجی

یساقی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه تبعه کشور افغانستان هستند، با توجه به فاصله اندک و مسائل کاری، متقاضی رفت و آمد مکرر به کشور خود می‌باشند که این امر اغلب مورد تایید اداره پلیس گذرنامه نمی‌باشد، لذا دانشگاه آزاد اسلامی با در نظر گرفتن شرایط زندگی اینگونه دانشجویان، امکان برگزاری فشرده کلاس‌ها در زمان حضور آنان را فراهم کرده است.

وی گفت: از طرف دیگر با تعامل اداره کنسولی دانشجویان غیرایرانی این استان و اداره پلیس گذرنامه، سعی شده خدمات کنسولی به دانشجویان غیرایرانی در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه شود.

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد افزود: چالش دیگری که دانشجویان افغانستانی این دانشگاه با آن مواجه هستند، وضعیت نامناسب اقتصادی آنها با توجه به تحولات اخیر کشورشان می‌باشد که باعث بیکاری و آوارگی بسیاری از دانشجویان شده است که این دانشگاه در اخذ شهریه تحصیلی از آنها مساعدت‌های مختلف نظیر قسط بندی و تمدید مهلت پرداخت شهریه را داشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی دارای ۱۱ واحد و ۶ مرکز آموزشی است.

۶۰ هزار دانشجو در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در استان خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند که ۲۰ درصد آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز شامل هشت دانشکده و دو گروه مستقل و یک مجتمع آموزشی بین‌المللی است که حدود ۳۲ هزار دانشجو دارد.

۳۰ هزار دانشجو از این تعداد در رشته‌های غیرپزشکی و ۲ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی مشغول تحصیل هستند.

هشت درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در خراسان رضوی را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می‌دهند که حدود سه هزار نفر آنان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تحصیل می‌کنند.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8265


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها