دیپلماسی❜ اقتصادی/ در اتاق بازرگانی استان پیگیری شد: سرانجام پروژه‌های شرکت‌های فنی‌ و مهندسی ایرانی در افغانستان چه شد؟

  • بازدید: ۸۰۰
اقتصادی/ در اتاق بازرگانی استان پیگیری شد: سرانجام پروژه‌های شرکت‌های فنی‌ و مهندسی ایرانی در افغانستان چه شد؟

رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی پاسخ داد: سرانجام پروژه‌های شرکت‌های فنی‌ومهندسی ایرانی در افغانستان چه شد؟، وی افزود: تاکنون هیچ پیگیری در خصوص پروژه‌های شرکت‌های خدمات فنی‌ و مهندسی ایرانی در افغانستان صورت نگرفته است. محسن خندان‌‎دل در خصوص وضعیت این پروژه‌ها در افغانستان اظهار کرد: پروژه‌های شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در افغانستان کاملا نیمه تمام رها شده و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، دستگاه دیپلماسی ایران به مهندسان و پیمان‌کاران ایرانی ساکن در این کشور تنها دستور ترک افغانستان را داده است. تاکنون هیچ پیگیری در خصوص پروژه‌های شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی در افغانستان صورت نگرفته است.

وی افزود: شرکت‌های فعال در این زمینه به سه گروه تقسیم می‌شوند. یک سری از شرکت‌ها کارگاه‌های خود را در افغانستان تجهیز کرده و در حال فعالیت بودند که عملکردشان با ورود طالبان به افغانستان متوقف شد و ماشین‌آلات و تجهیزاتشان همچنان در افغانستان باقی‌مانده است. گروه دوم، شرکت‌هایی هستند که پروژه‌هایشان به اتمام رسیده اما در تصفیه حساب پایان پروژه دچار مشکل شده‌اند. گروه سوم نیز شرکت‎‌هایی هستند که پروژه‌شان رابه اتمام رسانده و کارگاهشان را از حالت تجهیز خارج کرده‌اند اما تاییدیه پایان پروژه برای آزاد سازی وثیقه‌ها و حسن انجام کار را دریافت نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان التزام حفظ نیروی متخصصی که اکنون بیکار شده است، عنوان کرد: وقتی روند پروژه‌ها متوقف شود، نیروی انسانی متخصص در آن پروژه نیز بیکار خواهد شد. شرکت‌های مجری نیز باید نیروی انسانی خود را حفظ کنند در غیر این صورت، با شروع مجدد پروژه با کمبود نیروی متخصص مواجه خواهند شد. باید در این زمینه نیروی انسانی خود را حفظ کنیم تا با شروع مجدد پروژه‌ها به مشکل برنخوریم. باید به این مسئله نیز توجه شود که شرایط کنونی حاکم در افغانستان یک شرایط خاص بوده و ما نیز باید متناسب با این وضعیت تصمیم‌گیری کنیم.

خندان‌دل  ادامه داد: متاسفانه ما طی دهه‌های اخیر دچار شعار زدگی شده‌ایم اما در عمل اتفاق مطلوبی صورت نگرفته است. بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ترکیه، چین و... اقتصاد خود با سایر کشورها از جمله افغانستان را به بهترین شکل ممکن پیش می‌برند ما نیز  با وجود بیش از هزاران کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، باید استراتژی مشخصی در خصوص روابط تجاری و اقتصادی با این کشور داشته باشیم. 

به عقیده بنده، مذاکره‌ای که استاندار سابق خراسان رضوی با طالبان داشت یک مذاکره اقتصادی مطلوب نبود زیرا تمام ۱۶ بندی که ایران طبق آن خود را موظف به همکاری با افغانستان کرده است، منوط شده است به اینکه طالبان نیز امنیت مرزهای شرقی ایران را تامین کند و این مسئله ناشی از یک تفاهم‌نامه نگران کننده در حوزه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: گمان نمی‌کنم اتفاق مطلوبی در این زمینه رخ دهد که به نفع بخش خصوصی باشد و یا اینکه ضرر و زیان‌های شرکت‌های فنی و مهندسی جبران شود زیرا تا کنون هیچ حمایتی در این زمینه صورت نگرفته است. هیچ نقشه راهی برای روابط تجاری و اقتصادی ایران با افغانستان تعیین نشده و برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی در این خصوص مشخص نشده است.

ایسنا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8183


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها