دیپلماسی❜ دانشگاهی/ نخستین مرکز بین المللی یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد شد؛ شتاب گیری طرح های تحقیقاتی با سازمان بهداشت جهانی

  • بازدید: ۴۹۰
دانشگاهی/ نخستین مرکز بین المللی یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد شد؛ شتاب گیری طرح های تحقیقاتی با سازمان بهداشت جهانی

مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی سازمان یونسکو، برای نخستین بار در کشور، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی و فعال شد. معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز دوشنبه در نشستی خبری گفت: مرکز مزبور اولین واحد همکار یونسکو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که به دنبال امضای موافقت‌نامه آن در هیات دولت در این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

دکتر مجید غیور مبرهن بیان کرد: مرکز علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی تنها مرکز یونسکو در غرب آسیا و کشورهای همسایه به شمار می رود که بعد از ۸ سال کار جمعی و همکاریهای تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سازمان یونسکو به نتیجه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی مرکز بین المللی یونسکو به دنبال طی فرآیندهای طولانی، تشریفات قانونی، بازدیدها و ارزیابی کارشناسان سازمان یونسکو مصوب شده است‌ که راه اندازی این مرکز برای مردم فواید و مزایای زیادی در حوزه تحقیقات کاربردی در زمینه تغذیه و علوم انسانی دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: علاوه بر همکاریهای علمی، مرکز بین المللی یونسکو به عنوان پل ارتباطی ایران با سازمان بهداشت جهانی فعال خواهد بود.

دکتر غیور تصریح کرد: بر این اساس ایران می تواند طرح های مختلف تحقیقاتی را با سازمان بهداشت جهانی به سرانجام برساند که یکی آنها ایجاد "دانشگاه و شهر بدون دخانیات" در مشهد است.

وی گفت: مراسم افتتاح مرکز بین المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی، چهارشنبه هفته جاری با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برج سپید مشهد برگزار خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و ۲۳ هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور شناخته می شود.

ایرنا

خبر دیگر در همین زمینه حاکی است: 

ایجاد مرکز بین‌المللی نوع ۲ یونسکو و جلب همکاری‌های بین‌المللی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است 

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد: برقراری روابط بین‌المللی علمی برای کشور فواید زیادی دارد. سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برقراری روابط و استفاده از ظرفیت بین‌المللی علمی وجهه بالایی برای کشورمان به همراه دارد، گفت: ارتقای وجهه علمی بین‌المللی کشور بسیار با ارزش است.

دکتر مجید غیور مبرهن امروز، ۱۰ آبان، در نشست خبری در خصوص ایجاد مرکز بین‌المللی نوع ۲ یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه جلب همکاری‌های بین‌المللی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، اظهار کرد: افتتاح دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نتیجه یک کار جمعی بوده که هشت سال زمان برده است تا بتوانیم مصوبه یونسکو را از پاریس اخذ کنیم. 

وی افزود: از آنجایی که این تفاهم‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی و مرکز یونسکو به امضا می‌رسید، در نتیجه نیاز به طی تشریفات قانونی در کشور داشت و این پروسه نیز چند سالی زمان برد. در حال حاضر ما آماده شروع بخشی از فعالیت‌ها در این مرکز هستیم و تلاش‌مان این است که عموما در حوزه‌های علوم پزشکی و تغذیه انسانی بتوانیم دستاوردهای بین‌المللی و ملی داشته باشیم.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سازمان یونسکو بعد از بازدید و ارزیابی‌های بسیار ما را به عنوان یک مرکز شاخص شناخت؛ این در حالی است که ما مدام در مقایسه با کشورهای همسایه بودیم و با وجود اینکه رقبای زیادی در کشورهای همسایه داشتیم لیکن توانستیم در این رقابت پیروز شویم. این نشانگر بعد علمی بالای کشور ماست. 

وی با بیان اینکه این مرکز می‌تواند به عنوان پل ارتباطی بین سازمان بهداشت جهانی و یونسکو باشد، گفت: مزیت بعدی راه‌اندازی این مجموعه پیشبرد فعالیت‌های علمی با همکاری یونسکو است. این مرکز اولین مرکزی است که از این پتانسیل علمی استفاده می‌کند و بیشتر به علوم پایه می‌پردازد. این مرکز می‌تواند ابعاد دیگری نیز داشته باشد و با وجود اینکه به عنوان مرکزی که فعالیت بالینی انجام می‌دهد، معرفی شده‌ اما می‌تواند پژوهش عملی نیز داشته باشد.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مرکز یونسکو پاریس با کشورهای دیگر در قالب ۲ مدل از مراکز علمی همکاری می‌کند. مراکز نوع یک مراکزی است که یونسکو در آن کشور مستقر می‌کند، هزینه‌هایش را پرداخت می‌کند، امتیازاتی را نیز به آن ارائه می‌دهد لیکن گردانندگان مرکز بایستی طبق چارچوب ضوابط یونسکو در آن کشور در این مراکز فعالیت کنند؛ به‌ عبارتی در مرکز نوع اول کشور میزان فقط فضا را در اختیار یونسکو قرار می‌دهد و آن‌ها آن را مدیریت می‌کنند اما مراکز درجه ۲ مرکزی است که کشورهای مختلف با توجه به پتانسیلی که دارند، برای راه‌اندازی آن درخواست می‌دهند. در این مدل کشور میزبان کارکنان خود را در اختیار دارد و از استقلال بیشتری برخوردار است. مزیت دیگر راه‌اندازی این مراکز این است که برای کشورهای متقاضی آورده بیشتری نیز به همراه دارد.

00056.jpg - 53.78 kB

وی با بیان اینکه دنبال شکل دهی شهر بدون دخانیات و دانشگاه بدون دخانیات هستیم، گفت: با ایجاد شهر بدون دخانیات می‌توان در کنار مرکز یونسکو آورده خوبی برای کشور داشت. در سازمان بهداشت جهانی پروتکلی وجود دارد که چهار شهر مذهبی دنیا یعنی مکه، مدینه، مشهد و قم را به عنوان شهر بدون دخانیات در نظر دارد. این پروژه قرار بود در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در مشهد انجام شود ولی انجام آن به تاخیر افتاد. همچنین دانشگاه تهران اولین دانشگاهی است که شعار دانشگاه بدون دخانیات را عملی کرده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز قرار است دومین دانشگاه بدون دخانیات در سطح کشور باشد. 

غیور مبرهن گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مشهد طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی کلانی در دستور کار دارد که داده‌های به دست آمده از این پروژه‌ها به شبکه داده‌های کشور و منطقه متصل خواهد شد. جمع‌آوری این داده‌ها می‌تواند در آینده اتفاقات خوبی را رقم بزند؛ به‌ طور مثال اینکه تبادل داده‌های مربوط به اینکه چه عواملی مشکلات قلبی عروقی را افزایش داده اهمیت زیادی در حل چنین مشکلی دارد. در سال‌های آینده نیز  پروژه‌های خوبی رقم خواهیم زد که این پروژه‌ها فواید کاربردی در سطح ملی خواهد داشت. 

وی افزود: البته از پژوهش‌های علمی در کشور حمایت مالی خوبی صورت نمی‌گیرد؛ این در حالی است که بسیاری از مراکز در دنیا حمایت خوبی از ایده‌های نوین و خوب دارند. مشکل ما این است که مثلا نمی‌توانیم دستگاه مورد نیاز فعالیت‌های علمی را خریداری کنیم؛ در حالی که با همکاری با سازمان‌های بین‌المللی می‌توان جلوی اثرگذاری تحریم‌های علمی را گرفت. 

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: با انجام پروژه‌های کلان می‌توان بخشی از مشکلات را رفع کرد و به سمت حمایت ویژه از پژوهشگران و جذب آن‌ها براساس اولویت اقدام کرد. امیدواریم بتوانیم تعداد اعضای هیات علمی جوان را افزایش داده و در مسیر کارآفرینی و اشتغال‌زایی حرکت کنیم.  در حال حاضر ۳۶ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است که در قالب سه پژوهشکده  عمده  دسته‌بندی می‌شود.

دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می‌شود

خبر تکمیلی دیگر:

چهارشنبه این هفته، دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می‌شود 

ایسنا/خراسان رضوی معاون روابط بین الملل و روابط عمومی مرکز یونسکو گفت: روز چهارشنبه، ۱۲ آبان ماه، دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت رسمی افتتاح خواهد شد. 

حمیدرضا رحیمی امروز، ۱۰ آبان، در نشست خبری در خصوص ایجاد مرکز بین‌المللی نوع ۲ یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌ عنوان قطب پژوهشی در منطقه شمال شرق یکی از مهم‌ترین مجموعه‌هایی است که با سازمان بهداشت جهانی همراهی و همکاری می‌کند. دفتر کار یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولین مرکز یونسکو مستقر در وزارت بهداشت در منطقه غرب آسیا و در سطح منطقه به‌شمار می‌آید. 

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی متولی امور مختلفی است. لازم است گستره فعالیت‌های آن در نقاط مختلف کشور ما نیز افزایش پیدا کند. در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای بین‌المللی‌سازی علمی در تمام جنبه‌ها انجام شده زیرا بایستی توانمندی‌های ما به‌ عنوان یک کشور پیشرو به کشورهای مختلف و منطقه شناسانده شود. براساس گزارش‌های وزارت بهداشت در سال‌های قبل از شیوع کرونا، به علت نزدیکی فرهنگی که بین ما و کشورهای اطراف وجود دارد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از مقاصد اصلی جذب توریست سلامت بوده است. 

معاون روابط بین الملل و روابط عمومی مرکز یونسکو در خصوص چگونگی راه‌اندازی این دفتر در مشهد گفت: ابتدا در سال ۲۰۱۷ به‌ منظور امضای تفاهم‌نامه  مجمع عمومی سازمان یونسکو مصوبه‌ای را به مدیر کل یونسکو در این خصوص ارائه داد. پس از اینکه متن تفاهم‌نامه بین ایران و یونسکو نهایی شد، در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مصوبه هیات دولت برای این توافق‌نامه اخذ و به وزیر بهداشت اجازه داده شد که به نمایندگی از دولت ایران توافق‌نامه مزبور را امضا کند. در نهایت این توافق‌نامه توسط دولت ایران امضا شده و برای ادامه مسیر به مجلس نیز ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: اهدافی که برای این مرکز در پیشنهاد اولیه طرح آن تعیین شد، اهداف منحصر به فردی است که ناشی از هوش بالای دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارائه پیشنهاد تحقیقات و توسعه همکاری‌های ملل ساکن در این منطقه است. این هدف‌گذاری به این دلیل است که سازمان یونسکو پذیرفت این مرکز تاسیس شود.

رحیمی با اشاره به اهمیت مطالعات آینده‌نگر گفت: به عنوان نمونه بخش مولکولی تغذیه می‌تواند موضوع ژنتیک مرتبط با تغذیه و آنالیزهای مولکولی مرتبط با آن و همچنین مطالعاتی که به صورت آینده‌نگر انجام می‌شود را شامل شود. اینکه یک جمعیتی را انتخاب کنیم و در طولانی مدت از جنبه‌های مختلف آن را بررسی پزشکی ‌کنیم تا بتوانیم متغیرهای موثر بر سلامتی انسان را بررسی کنیم، امکان ویژه‌ای است. مطالعات آینده‌نگر از این جهت اهمیت دارد که به‌ طور مثال بررسی شود مصرف یک نوع غذای خاص در منطقه چه تاثیری بر خروجی سلامت مردمان آن خطه دارد. یکی از علل اهمیت راه‌اندازی این مرکز این است که در حال حاضر شاهد رشد و شیوع چاقی در خاورمیانه هستیم که کرونا نیز به آن دامن زده است. بنابراین قطعا نتایج چنین مطالعاتی اهمیت زیادی دارد. مرکز یونسکو در خصوص مسایل مرتبط با تغذیه انسانی هدف‌گذاری و اقدام می‌کند.

انتهای پیام

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8156


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها