دیپلماسی❜ زیست محیطی/ دیدار همتی با نماینده سازمان ملل مقیم ترکمنستان در مشهد برای رفع گرد و غبار با همکاری کشورهای همسایه

  • بازدید: ۵۴۴
زیست محیطی/  دیدار همتی با نماینده سازمان ملل مقیم ترکمنستان در مشهد برای رفع گرد و غبار با همکاری کشورهای همسایه

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خواستار فراهم شدن شرایط همکاری مناسب بین کشورهای همسایه و سازمان‌های بین المللی و تسهیل برای برگزاری نشست مشترک با این کشورها جهت رفع معضل گرد و غبار منطقه شد. تورج همتی در دیدار با نماینده سازمان ملل مقیم ترکمنستان در مشهد افزود: کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و ازبکستان از کشورهای تاثیر پذیر از پدیده گرد و غبار در منطقه آسیای مرکزی هستند.  

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که جریان گرد و غبار از شمال به جنوب است و بخش قابل توجهی از گرد و غبار خراسان رضوی از منابع نزدیک در کشورهای ازبکستان وترکمنستان، "صحرای قره قوم" و همچنین دریاچه آرال و شرق دریای خزر ناشی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از دلایل خشک شدن دریاچه آرال به عنوان چهارمین دریاچه بزرگ جهان می توان به استفاده از آب ورودی این دریاچه برای کشت گسترده پنبه و سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد که با توجه به تغییرات اقلیمی در حال حاضر این اراضی رها شده و تبدیل به کانون گرد و غبار شده است.

وی افزود: گرمایش جهانی نیز از عوامل موثر در خشک شدن این دریاچه و تبدیل آن به بحران زیست محیطی است.

همتی ادامه داد: شرکت و عضویت ایران در پروژه هایی با مقیاس بزرگ با همکاری و مشارکت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و نهادهای بین المللی و نیز پروژه ای در خصوص ارتقای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی برای احیای زیست بوم های تالابی و حمایت از توسعه معیشت های جایگزین جوامع محلی که مربوط به کشور ایران و افغانستان است، می‌تواند راهنمای افزایش روابط دیپلماسی و همکاری های بین المللی باشد. 

وی گفت: بر اساس مطالعات از سال ١٣٨١ تا ۱۳۹۶ شاخص طوفان گرد و غبار در خراسان رضوی در فصول بهار و تابستان نسبت به پاییز و زمستان درصد بالاتری دارد که این پدیده با زمان ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه مطابقت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: بر اساس گزارش مرکز پایش شاخص آلودگی هوا در شهرداری مشهد، شاخص های ۲.۵ و١٠ pm بیشترین سهم آلودگی شهر مشهد را در سال گذشته داشته اند.

وی ادامه داد: همچنین درصد روزهای گرد و غباری در شهرستان سرخس بین سال های ١٣٦٣ تا ١٣٩٥ مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد بیشترین روزهای گرد و غبار مربوط به فصل تابستان و بهار با منشاء فرامرزی است.

بررسی تاثیرات آب و هوایی بر دریای خزر

نماینده سازمان ملل در ترکمنستان هم در این دیدار گفت: محیط زیست برای دولت ترکمنستان اولویت بزرگی است و ما به دنبال ساخت پروژه های بیشتری با حمایت دولت در تحقق مسائل زیست محیطی خود هستیم و دولت ترکمنستان در صدد ایجاد یک مرکز منطقه ای برای حفاظت محیط زیست با کمک کشورهای خارجی است.

"دیمتری شلاپاچنکو" افزود: برای ایجاد مرکز رسیدگی به امور آب و هوا با آژانس های مختلف سازمان ملل متحد در مورد حمایت همه جانبه از این هدف بزرگ به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: قرار است گردهمایی مهمی در ماه نوامبر با کشورهای همسایه دریای خزر برگزار شود که تأثیرات زیست محیطی و آب و هوایی بر دریای خزر نیز در آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده سازمان ملل در ترکمنستان با بیان اینکه آلودگی هوا محدود به مرزهای جغرافیایی نیست ابراز خرسندی کرد که نقش سازنده خود را در ایجاد روابط بهتر بین‌المللی در حوزه مسائل زیست محیطی ایفا کند و از تجربیات مفید و ارزنده جمهوری اسلامی ایران در این راستا بهره‌مند گردد.

وی گفت: زمینه های تبادل اطلاعات درپروژه های مشترک و فعالیت های گسترده تر منطقه ای وجود دارد و در اولین فرصت مشکلات، گزارش ها و پیشنهادات مطرح شده را به اطلاع مقامات کشور ترکمنستان خواهم رساند و خواستار ادامه این نشست ها خواهم بود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8137


Share
  • احمدزاده
    چه عجب بالاخره ی پیغامی خبری چیزی از محیط زیست خراسان رضوی دراومد! مدتها بود هیچ خبری از این سازمان مهم تو استان خصوصا در بحث ارتباط با کشورهای همسایه نبود. دیگه کم کم داشت فراموش میشد که ی محیط زیستی هم داریم! در حالیکه باید مثل سازمان هواشناسی هر روز ی خبر منتشر کنن از پیگیر موضوعات محیط زیستی خصوصا کمبود آب و آلودگی هوا و ریزگردها تو استان
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها