دیپلماسی❜ نمایشگاهی/ فریاد رکود در نمایشگاه بین‌المللی مشهد! نقدی بر تعطیلی پیشگام صنعت نمایشگاهی در خاورمیانه به بهانه کرونا

  • بازدید: ۴۲۲
نمایشگاهی/ فریاد رکود در نمایشگاه بین‌المللی مشهد! نقدی بر تعطیلی پیشگام صنعت نمایشگاهی در خاورمیانه به بهانه کرونا

نمایشگاه بین المللی مشهد در حالی به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ کشور مطرح شده که در دوران کرونا فقط توانسته پنج نمایشگاه را برگزار کند و سایر شهرستان‌های کشور بسیار بیشتر از مشهد نمایشگاه برپا کرده اند. در سال های نه چندان دور، نمایشگاه بین المللی مشهد، بعد از نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در تهران، به عنوان دومین مرکز فعال نمایشگاهی کشور شناخته می‌شد و برخی از عناوین نمایشگاهی آن از تهران نیز با استقبال بیشتری از تهران برگزار می شد.

 نزدیک به ۲۰ ماه پیش که کشور درگیر ویروس کرونا شد و اکثر مشاغل و کسب و کارها با محدودیت مواجه شدند، نمایشگاه ها نیز با تعطیلی هایی روبه رو شده و بسیاری از فعالان این صنعت شامل برگزارکننده ها، غرفه سازان و ... از این وضعیت متضرر شدند.

با این حال با استفاده از فرصت های به وجود آمده و با پیگیری هایی که برخی از مراکز نمایشگاهی در این مدت اعمال کردند، شاهد برگزاری تعداد نمایشگاه‌های  تخصصی در سایر مراکز استان‌ها بودیم و این در حالی است که در مشهد  سال گذشته این آمار به زحمت از انگشتان یک دست فراتر می رود. 

سایت نمایشگاهی مشهد که سالیانه با برگزاری عنوان مختلف نمایشگاهی به صنایع مختلف خدمت رسانی می کرد ، در این مدت چنان منفعلانه عمل نموده که شاهد پیشی گرفتن سایر مراکز نمایشگاهی بودیم.

در سال جاری نیز با وجود اینکه در مدت زمانی اجازه برگزاری نمایشگاه های تخصصی داده شد، فقط نمایشگاه مبلمان که بیشتر جنبه عمومی دارد، در این مجموعه برگزار شده است. این در حالی است که در تهران در سال گذشته نمایشگاه های متفاوتی برگزاری شده و در سال جاری نیز  از ابتدای سال تاکنون ۱۳ عنوان نمایشگاه برگزار شده و هم اکنون چهاردهمین عنوان در حال برگزاری است.

در نمایشگاه های اصفهان ، شیراز و تبریز نیز در سال گذشته نمایشگاه های تخصصی برگزار شده و از ابتدای سال نیز نمایشگاه های متفاوتی را اجرا کرده اند.

در نمایشگاه بین المللی مشهد همچنان خبری از برگزاری نمایشگاه نیست و بر اساس تقویم این شرکت ۲۰ مهر ماه قرار است نمایشگاهی برگزار شود. در طی یک سال و نیم گذشته تنها در حدود ۵ نمایشگاه در مشهد برگزار گردیده است که عمده آنها هم در زمینه مبلمان بوده است.

برای روشن تر شدن موضوع نیازی به واکاوی و جستجوهای سخت و زمان بر نیست و با بررسی صفحات مجازی مراکز نمایشگاهی مهم، مشاهده می کنیم که سایر مراکز در حال اطلاع رسانی نمایشگاه ها و عناوین برگزار شده هستند و صفحه نمایشگاه مشهد به فعالیت های جنبی و حاشیه ای متمرکز شده است. با این روند این سوال پیش می آید که آیا جاشیه بر متن در نمایشگاه مشهد غلبه کرده و این مرکز نمایشگاهی از رسالت اصلی خود دور شده است و انتصاب افراد فاقد تعهد و دوستدار صندلی های مدیریتی چنین وضعیتی را رقم زده است؟

محمدعلی میرشکار - خبرنگار ایلنا در خراسان رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8115


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها