دیپلماسی❜ دینی/ تقویم فرهیخت: ۲۴ تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، برپایی هشتمین گنگره بین‌المللی اربعین با حضور میهمانانی از ۱۲ کشور جهان به مدت سه روز در مشهد

  • بازدید: ۳۹۹
دینی/ تقویم فرهیخت: ۲۴ تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، برپایی هشتمین گنگره بین‌المللی اربعین با حضور میهمانانی از ۱۲ کشور جهان به مدت سه روز در مشهد

هشتمین گنگره بین‌المللی اربعین از ۲۴ شهریورماه به مدت سه روز در مشهد برگزار خواهد شد. دبیر ستاد مردمی مطالعات معرفتی و علمی اربعین گفت:در این نشست سه روزه اساتیدی از دست‌کم ۱۰ کشور از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، یمن، سوریه، لبنان و کشور‌های آسیای میانه سخنرانی خواهند کرد. حجت الاسلام محمد سعید اصفهانیان در گفتگو با خبرنگاران  با بیان اینکه اربعین یک پدیده تربیتی با توسعه گفتمان بین الادیانی است، افزود: ۳۵ سخنران داخلی و ۲۰ اندیشمند خارجی در این نشست ارائه محتوا خواهند کرد.

وی گفت: پیش از این ۶ کنگره در عراق و پارسال نیز به دلیل شرایط کرونایی هفتمین دوره این همایش به صورت وبیناری در ۶ استان و مراسم پایانی آن در مشهد برگزار شده بود.

دبیر ستاد مردمی مطالعات معرفتی و علمی اربعین افزود: امسال بنا بر شرایط کرونایی نوع حضور و برگزاری و شمار مهمانان این رویداد کم و زیاد شده و برپایی حضوری و یا غیرحضوری آن تعیین تکلیف خواهد شد.

حجت الاسلام محمدسعید اصفهانیان افزود: آنچه اربعین در درون خود کم دیده، تعمیق جریان معرفتی و ایمانی بوده است. سردار شهید سلیمانی در راه تعمیق جریان معرفتی اربعین پیشتاز بود.

وی گفت: شعار و محوریت کنگره امسال، اربعین، امت و تمدن اسلامی است و با توجه به اینکه در اربعین بزرگترین معجزه نفراتی تاریخ بشر در حال وقوع است، اگر به اربعین فقط با رویکرد سیاحتی و زیارتی نگاه کنیم، جفا کرده ایم. خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی 

خبر تکمیلی دیگر در همین زمینه مورخ ۱۴۰۰/۶/۴ حاکی است:

دبیر ستاد علمی معرفتی اربعین: هشتمین کنگره «اربعین، امت و تمدن اسلامی» در مشهد برگزار می شود

حجت الاسلام اصفهانیان گفت: هشتمین کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی در قالب کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء امسال در طی سه روز از ۲۴ تا ۲۶ شهریور در ۵ پنل علمی و تخصصی و دو تا سه پنل هنری در مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام « محمد سعید اصفهانیان» در نشست خبری ستاد علمی معرفتی اربعین ۱۴۰۰ که در موسسه آموزش عالی فردوس برگزار شد؛ با بیان اینکه این ستاد کاملا مردمی است و هیچ گونه ای بودجه ای از جایی دریافت نمی کند؛ گفت: هشتمین کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی در قالب کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء امسال در طی سه روز از ۲۴ تا ۲۶ شهریور در ۵ پنل علمی و تخصصی و دو تا سه پنل هنری در مشهد برگزار می شود.

دبیر ستاد علمی مردمی مطالعات معرفتی اربعین گفت: کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء از سال ۹۲ با نگاه عالمانه بخشی از جامعه علمی و هنری در رشته های مختلف و تعامل بین مجموعه علمی و هنری در زمینه اربعین و پیاده سازی آن در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای رشد و تعالی انسان ها شکل گرفت.

وی با بیان اینکه کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین شش دوره آن در عراق برگزار شد و هفتمین دوره آن در ایران و همزمان در چند استان برگزار شد ؛ افزود: هشتمین کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء در مشهد و با همکاری 12 دانشگاه و حوزه علیمه و اساتید دانشگاه 12 کشور از جمله افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه،  بحرین، عراق و ... برگزار می شود.

حجت الاسلام اصفهانیان بیان کرد: محورهای کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین حب اهل بیت - امت توحیدی، محور معرفت اربعینی نقشه راه از خودسازی تا تمدن سازی، محور اربعین از آرمان تا واقعیت، محور امت- فرهنگ اربعین- مکتب حاج قاسم - امت اسلامی، محور اربعین- امت در تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، محور اربعین- امت- هنر و رسانه است که خود این سه محور را در حوزه های تاریخ هنر، هنرهای تجسمی و هنرهای مفهومی را شامل می شود.

وی تصریح کرد:  کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء در هشتمین سال تلاش دارد تا ابعاد گوناگون تمدنی را مورد مطالعه و راهکارهای ایجاد شده را برای حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی  استفاده کند.

دبیر ستاد علمی مردمی مطالعات معرفتی اربعین گفت: کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین  در خصوص برگزاری حضوری و یا مجازی هشتمین کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی بیان کرد: اگر مشهد از نظر شیوع کرونا در وضعیت بهتری قرار گرفت با رعایت شیوه نامه ای بهداشتی در فضایی مناسب برگزار خواهد شد در غیر این صورت هم از بستر فضای مجازی برای حضور افراد در کنگره استفاده خواهد شد و هم به صورت محدود حضوری برگزار خواهد شد.

وی تعداد حاضر در این کنگره را ۳۵ نفر از داخل و ۲۰ نفر از ۱۲ کشور جهان عنوان کرد؛ و افزود: برگزاری هفت  دوره کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی  موجب ایجاد یک فضای گفتمانی و فرارشته ای میان متخصصین حریم امام حسین (ع)، ایجاد کرسی های آزاداندیشی به عنوان مدل پیشرونده،  ایجاد گفتگو در فضای یک رشته، تبدیل نتایج این کنگره به کتب علمی و پایان نامه دانشگاهی شده است و امروز گفتگوی اربعینی به یک گفتگوی علمی در مجامع دانشگاهی و اکادمیک تبدیل شده است.

حجت الاسلام اصفهانیان از دیگر خروجی های کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی را  ساختار مند کردن گفتگوها توسط مجموعه های حوزوی و دانشگاهی دانست.

خبر تکمیلی جدید مورخ 24 شهریور 1400 حاکی است:

مشهد میزبان هشتمین کنگره بین‌المللی اربعین

هشتمین کنگره بین‌المللی اربعین از بیست و چهارم شهریور به مدت سه روز در مشهد برگزار می‌شود.

دبیر ستاد علمی معرفتی اربعین با بیان این مطلب افزود: هشتمین کنگره بین‌المللی اربعین با محوریت اربعین، امت و تمدن اسلامی برگزار می‌شود. اصفهانیان اظهار کرد: این کنگره سعی دارد تا به عنوان موکبی علمی پدیده اربعین را مورد توجه و بررسی قرار دهد تا به اربعین به عنوان پدیده‌ای عظیم و انسجام‌بخش شیعی از زوایای مختلف پرداخته شود.

محمدی، مسئول ستاد هشتمین کنگره مردمی اربعین نیز در خصوص برگزاری این کنگره گفت: پس از برگزاری هفت کنگره که از سال ۹۲ هرساله برگزار شدند، کنگره هشتم اربعین از ۲۴ تا ۲۶ شهریور به مدت سه روز در مجتمع فرهنگی ولایت مشهد برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: ۴۰۰ نفر از استادان و نخبگان خارجی و داخلی در این کنگره شرکت خواهند کرد که ۱۰۰ نفر از این افراد به صورت حضوری و بقیه به صورت مجازی شرکت می‌کنند. از این تعداد ۳۰ نفر میهمانان خارجی هستند که با توجه به رایزنی‌هایی که صورت گرفته در این ۳ روز در نشست‌های تخصصی حاضر خواهند بود.

محمدی همچنین بیان کرد: ویژگی که این کنگره نسبت به هفت دوره گذشته دارد این است که در کنگره هشتم از ظرفیت‌های بانوان و نقش آن‌ها در پدیده عظیم اربعین استفاده خواهد شد که این مهم برعهده حوزه علمیه الزهرا(س) است.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8051


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها