دیپلماسی❜ دینی/ رسانه ای؛ گلایه های فرهیخت: برگزاری و پایان نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) بدون رویکرد بین المللی و شرکت کننده و حتی داور غیر ایرانی! امام رضا(ع) متعلق به همه جهان اسلام است و نه فقط ایران!

  • بازدید: ۸۳۸
دینی/ رسانه ای؛ گلایه های فرهیخت: برگزاری و پایان نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) بدون رویکرد بین المللی و شرکت کننده و حتی داور غیر ایرانی! امام رضا(ع) متعلق به همه جهان اسلام است و نه فقط ایران!

گلایه های فرهیخت:  هرچند به سهم خود از بابت برگزاری نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) که متأسفانه علی رغم درج عنوان «بین المللی» در وبگاه رسمی آن، با «رویکرد ملی» برگزار شد، از دست اندرکاران آن بویژه «مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی» باید سپاس گزار باشیم، اما به «فرهیخت» حق بدهید گله مند باشد چرا این رویداد رسانه ای با «رویکرد بین المللی» برگزار نشد، مادامی که: ۱. در ابتدا، عنوان «بین المللی» بر تارک وبگاه «دبیرخانه ی نخستین جشنواره» نقش بسته بود، هرچند متأسفانه اکنون اثری از آن نیست! 

۲. به دوستان مرکز ارتباطات و رسانه «آستان قدس رضوی» یادآوری می کنیم که بر اساس اصل هجدهم سند کلان سیاست های راهبردی اش، این نهاد خدمت و نماد قدمت، موظف به «بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی در مأموریت‌های فرهنگی برای تأثیرگذاری حداکثری در فضای عمومی جهان اسلام» شده است. مضافاً توجه به امور فرهنگی زوار ایرانی و غیر ایرانی، از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری در حکم انتصاب حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی است. همچنین جمهوری اسلامی ایران، چشم و چراغ و امید فعالان رسانه ای جهان اسلام بویژه نوجوانان و جوانان مستعد و مشتاق در کشورهای محروم هست، مسلمانان و شیعیان مظلومی که بعضاً به دلیل جور و ستم حاکمان نالایق خود و یا فقر، به ایتام آل محمد(ص) معروف شده اند، حال چه می شد که آنان نیز بر سفره و خوان رحمت امام رئوف حضرت ابالحسن الرضا(ع) می نشستند و رهتوشه ای بر می داشتند و فرصتی مغتنم برای ابراز احساسات و سرسپردگی می یافتند؟! آیا بی اعتنایی و نادیده گرفتن آنان، مرضی خاطر حضرت رضا(ع) است؟!

۳. خاطر نشان می کنیم حال که به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکثر قریب به اتفاق برنامه ها و همایش ها و مسابقات و آزمون ها نه تنها در ایران بلکه در همه ی کشورها به دلیل ممنوعیت برپایی هرگونه اجتماع، به صورت «وبینار» و «برخط» (آنلاین) و در بستر اینترنت برگزار می شود (کما این که این جشنواره این چنین شد) و به همین جهت، رویدادها عموماً بسیار کم هزینه، سریع و سهل و ساده به پایان می رسند، از این رو باعث تعجب است که چرا رویدادی که اساس و خمیر مایه اش «رسانه» است و امروزه محوریت اول نشر و پویایی رسانه جز در فضای سایبری و در بستر اینترنت معنی پیدا نمی کند، با رویکرد «بین المللی» برگزار نشد؟!

۴. بهانه ی اکثر برگزارکنندگان رویدادها از عدم اقبال به رویکرد بین الملل، افزایش هزینه هاست در حالی که اولاً آستان قدس رضوی هیچ نگرانی در بحث هزینه کرد مالی با توجه به اتکای مالی اش به منابع مالی معتنابه به عنوان مؤثرترین بنگاه درآمدزایی غیر دولتی کشور ندارد و ثانیاً این برنامه ی خاص، جز بخش هدایای هیئت داوران و عوامل اجرایی و در نهایت جوایز برگزیدگان، اساساً نیازمند بودجه ی خاص دیگری نبود!

۵. مادامی که در متن فراخوان جشنواره و در بخش محورها در بند دوم یعنی «زائر و زیارت رضوی»، به صراحت درج شده که این جشنواره با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه های امام رضایی و «زائران غیرایرانی» برگزار می شود، لذا حذف رویکرد «بین المللی» و عدم مشارکت دادن فعالان رسانه ای جهان اسلام از این جشنواره، بسیار مایه ی تعجب و بلکه گلایه است! حتی امکان آن بود که در بخش داوران، تعدادی از داوران آثار را از میان شخصیت های برجسته و فعالان رسانه ای جهان اسلام انتخاب می شدند! 

۶. کوتاه سخن، با توجه به ملاحظات فوق خاصه این نکته ی مهم که اگر مضجع منور رضوی به لحاظ جغرافیایی در جهان شهر «مشهد» واقع شده، اما ذات و شخصیت «عالم آل محمد(ص)» و هشتمین امام و پیشوای پیروان مذهب جعفری، متعلق به همه ی «شیعیان جهان اسلام» و نه فقط ایرانیان است و همه شیفتگان خاصه فعالان رسانه ای آن حضرت در سرتاسر جهان اسلام و بلکه این گیتی پهناور، ذی حق اند آثار خود را با محوریت آن امام همام به دبیرخانه ی جشنواره ارسال کنند، بنابر این جهات، ای کاش «آستان قدس رضوی»، کم لطفی نمی کرد و همت بیشتری به خرج می داد و از اولین دوره ی برگزاری این جشنواره، آن را با «رویکرد بین المللی» برگزار می نمود و شعار «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» را عینیت بهتری می بخشید.

۷. در پایان، متن گلایه ی یکی از مخاطبان اندیشکده در خصوص این جشنواره را که در تاریخ یکشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ در وبگاه منتشر شده، یادآور می شویم: دیپلماسی فرهنگی/ بالاخره معلوم هست آستان قدس رضوی جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) رو با چه رویکری برگزار می کنه؟ ملی یا بین المللی؟! سلام ، خیلی عجیبه که فراخوان نخستین جشنواره رسانه ای «امام رضا(ع)» توسط مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به تازگی منتشر شده ولی تو سایتی که معرفی کردند، یه جا نوشته که این جشنواره بین المللی هست اما تو متن فراخوان و پوسترش، هیچ اشاره ای به بین المللی بودن اش این جشنواره نشده، بالاخره خوبه دوستان آستان قدس رضوی همین ابتدا مشخص کنند که این برنامه با چه رویکری بالاخره قرار برگزار بشه، ملی یا بین المللی؟ ضمن این که حالا با این وضعیت کرونا که همه برنامه ها و مراسم و مسابقات داره به صورت دورکاری و در قالب اینترنت برگزار میشه و هزینه ها خیلی خیلی پایین اومده، اگه برای اضافه کردن رویکرد بین المللی مردد هستند، خوبه تا دیر نشه تصمیم نهایی رو بگیرند و سطح این جشنواره رو به بین المللی افزایش بدن، بالاخره توجه به جهان اسلام و گسترش دایره فعالیت های آستان قدس به زوار غیر ایرانی رضوی هم جزو امهات توصیه های مقام معظم رهبری در دستور العمل ابلاغی اخیر بود.

و اما متن کامل خبر برپایی این جشنواره، بدین شرح است:  

هیات داوران جشنواره رسانه‌ای امام‌رضا(ع)، برگزیدگان نخستین دوره این جشنواره را اعلام کرد.

به گزارش آستان نیوز، مراسم اختتامیه این جشنواره صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، محمد حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از مدیران رسانه های صوتی و تصویری و مکتوب، به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن همایش های موسسه تربیت بدنی آستان قدس برگزار شد. 

اعتلای سطح کمی و کیفی و ارج نهادن به آفرینش‌های بدیع، خلاق، هنرمندانه و اثرگذار رسانه‌ای با موضوعات معارف رضوی، بازخوانی مفاهیم بنیادین در پیوند با سیره رضوی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه‌ای رضوی از جمله نیات و اهداف حیات جشنواره رسانه‌ای «امام رضا(ع)» بود که در ارزیابی آثار ارسالی مد نظر هیات داوران قرار گرفت.

بر اساس اعلام هیات داوران، فهرست برگزیدگان بخش های مختلف نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) به این شرح است: 

بخش خبر:

«زهره کهندل» رتبه دوم

«فاطمه زنگی‌آبادی» و «حرمت سادات متولی نوش» رتبه سوم مشترک

هیات داوران در این بخش اثری را شایسته رتبه اول ندانست. 

بخش سرمقاله و یادداشت: 

«فرهاد باغشمال آذر» رتبه دوم  

«آرش شفاعی بجستان» رتبه سوم

در بخش سرمقاله و یادداشت هیچ یک از آثار رتبه اول را کسب نکرد.

بخش مصاحبه: 

«فاطمه مرادزاده» رتبه اول، 

«صدیقه رضوانی نیا» رتبه دوم 

«آزیتا ذکاء» رتبه سوم

بخش گزارش: 

«محمد حسین مروج کاشانی» رتبه اول 

«مهدی احمدی» رتبه دوم

«زهرا وفایی نیا» رتبه سوم

بخش گزارش رادیویی و تلویزیونی: 

«مریم تکافی» رتبه اول

«کاظم دهقانی» و «مهدی رهنما» رتبه دوم مشترک «یوسف سلامی» و «ناهید فرهادی» رتبه سوم مشترک

بخش عکس خبری: 

این بخش رتبه های برتر نداشت و «هادی دهقانپور»، «محمد آهنگر» و «مرتضی صالحی» شایسته تقدیر شدند.

بخش مستند تلویزیونی: 

«مهدی شایقی» رتبه اول

«هاشم مسعودی» رتبه دوم 

«سعید ولی زاده» رتبه سوم

بخش نماهنگ تلویزیونی: 

«محمدصادق رمضانی مقدم» رتبه اول، 

«سید محمدصادق حسینی» رتبه دوم

«سعید ولی زاده» رتبه سوم

در این بخش «هاشم مسعودی» و «جلال شبانی» نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

بخش برنامه‌ی رادیویی: 

«عفت جمالی پور» رتبه اول

«شهرام شیخ درد ترکمانی» رتبه دوم 

«الهه بیات» رتبه سوم

در این بخش «روشنک ذوالفقاری» شایسته تقدیر شناخته شد.

بخش برنامه تلویزیونی: 

هیات داوران در این بخش آثار «هادی سمیعی زفرقندی» و «سجاد بهمن آبادی» را شایسته تقدیر دانست.

بخش شبکه های اجتماعی: 

«راضیه غلامی» رتبه اول

«علی حسن پور» رتبه دوم

«سمانه جوکار کهنگی» و «حسام شریفی» رتبه سوم مشترک

بخش موشن‌گرافی: 

«سعید طلوع» رتبه اول

«مهدی جوزانی» رتبه دوم 

«نیما حقیقی» رتبه سوم

بخش پادکست: این بخش رتبه اول و دوم نداشت و  «فاطمه سادات موسوی»، «سمیه مهرانیان» و «فاطمه برات زاده» به صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

هیات داوران جشنواره، در بخش های «طرح تلویزیونی و رادیویی» و «طرح بازی و نرم افزار» نیز اثری را شایسته کسب رتبه برتر و شایسته تقدیر ندانست.

>>> مشاهده گزارش تصویری آیین اختتامیه این جشنواره ...

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8032


Share
  • حسین زاده
    خانم بیتا نظر شما صائب اما اینجا یک فضای علمی وپژوهشی است که فقط درباره مشهد و امور بین المللی اش بحث می کند و اساسا این موضوعات ربطی به مسئله بی آبی درخوزستان و مشکلات مملکت ندارد ولذا حق با آنهاست که چرا آستان قدس رضوی که باید برای زوار رضوی درجهان اسلام برنامه ریزی کند برای چی برنامه های به این خوبی رامحدود به قلمرو داخلی می کند و برای چه باید خبرنگاران و رسانه ای های مسلمان و شیعه در کشورهای دیگر از این جشنواره ها محروم بمانند؟ مگر در سطح جهان اسلام چند تا جشنواره رسانه ای رضوی داریم؟
  • ای بابا شما هم چقدر دلتون خوشه خوزستان آب نداره اما شما بفکر این هستین که چرا این جشنواره بین المللی نیس خوب نیس که نیست ول کنین این حرفارو برفرض که بین المللی بود چه مشکلی از مشکلات اصلی این مملکت رو حل می کرد؟
  • مجتبی محمودی
    آره واقعا عجیبه تو قم که یک سوم مشهد هم نیست یک جشنواره ساده را به صورت بین المللی برگزار میکنند اما آستان قدس رضوی با این همه دبدبه و کبکبه معلوم نیست چرا قید بین المللی بودن این جشنواره مهم را زد در حالیکه آقای مروی در اختتامیه همش حرف از زوار خارجی و دستورات رهبری برای کار فرهنگی میزدند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها