دیپلماسی❜ فرهنگی/ همایش بین‌‍‌المللی گفت و گوهای بینا فرهنگی خراسان در مشهد با محوریت زبان و ادبیات فارسی پایان یافت

  • بازدید: ۵۸۲
فرهنگی/ همایش بین‌‍‌المللی گفت و گوهای بینا فرهنگی خراسان در مشهد با محوریت زبان و ادبیات فارسی پایان یافت

همایش (وبینار) بین المللی گفت و گوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ با محوریت زبان و ادبیات فارسی روز سه شنبه در دانشکده زبان و ادبیات فارس دانشگاه فردوسی مشهد به کار خود پایان داد. معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر این همایش در حاشیه برگزاری مراسم روز پایانی این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: براساس تفاهم نامه ای که با آستان قدس رضوی برای ارتقای فرهنگ رضوی و توسعه معنوی فضای مضجع شریف امام رضا(ع) در حوزه فرهنگی امضا شد، برگزاری همایش بینافرهنگی خراسان بزرگ با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و همکاری آستان قدس رضوی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه ریزی گردید.

افشین تحفه گر افزود: ۱۰ شخصیت و دانشمند برجسته از ایران و ۲۷ شخصیت و دانشمند برجسته خارجی از کشورهای سریلانکا، هند، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان و بنگلادش از ۲۶ تیرماه در این همایش حضور یافتند که طی چهار روز در قالب پنل‌هایی با محورهای زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان، عرفان و تصوف، مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان به صورت مجازی و حضوری سخنرانی کردند.

وی ادامه داد: در این چهار روز حدود ۵۰۰ دقیقه سخنرانی موفق و حدود ۱۰۰ ساعت تولید محتوای رسانه ای در فضای مجازی انجام شد و ۱۰ خبرگزاری خارجی، ۵۰ روزنامه و خبرگزاری و پایگاه اطلاع رسانی داخلی و شبکه های تلویزیونی خارجی کشورهای همسایه اقدام به تولید محتوا و آگاهی سازی مردم از سخنرانی های ارایه شده در این برنامه کردند.

دبیر همایش بین المللی گفت و گوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ گفت: قرار است سخنرانی ها در این چهار روز برگزاری همایش در قالب تولید محتوا برای فضای مجازی، پادکست و فایل صوتی در اختیار رسانه ها قرار گیرد و در آینده نزدیک از کتاب سخنرانی های این همایش رونمایی شود.

تحفه گر افزود: هفته آینده نیز نتایج و پیشنهادات استادان حاضر در همایش گفت و گوهای بینافرهنگی در خصوص خراسان بزرگ، فرهنگ ها و خرده فرهنگهای آن و گفت و گوهای بینافرهنگی به صورت نتایج و ماحصل این همایش در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: از بازخوردهای خوبی که این همایش در رسانه های مختلف داشته است و تماسهای دلگرم کننده استادان،پژوهشگران و علاقه مندان به خراسان بزرگ در طول برگزاری این رویداد می توان به برگزاری مجدد آن در آینده امیدوار بود.

دبیر همایش بین المللی گفت و گوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ گفت: پیشنهاد دبیرخانه همایش این است که در حوزه خراسان بزرگ علاوه بر حوزه های فرهنگی به حوزه های اجتماعی نیز ورود کرده و بتوان از اشتراکات فرهنگی و اجتماعی کشورهای همسایه حوزه خراسان بزرگ بهره بیشتری گرفت که امید است ماحصل آن برپایی نمایشگاه، تولید آثار هنری و توجه به هنرهای فراموش شده این کشورها که اشتراکاتی با خراسان دارند باشد و منجر به برگزاری یک کلان رویداد فرهنگی شود.

تحفه گر نکته مهم این همایش را آغاز فصل تازه ای از همکاری های مشترک بین دستگاه های فرهنگی و کشورهای همسایه دانست و افزود: این همایش نشان داد که می توان با هم افزایی ظرفیتها در مهارتهای مختلف کارهای تاثیرگذار فرهنگی انجام داد.

وی ابراز امیدواری کرد که اشتراکات فرهنگی بین کشورهای حوزه خراسان به احیای جاده ابریشم از طریق همدلی بین مردم این کشورها منجر شود و اقتصاد منطقه را نیز پویاتر و فعال‌تر از گذشته کند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8031


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها