دیپلماسی❜ دانشگاهی/ تشریح جزئیات انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با مؤسسه فناوری آی‌آی‌تی رورکی هند

  • بازدید: ۳۸۴
دانشگاهی/ تشریح جزئیات انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با مؤسسه فناوری آی‌آی‌تی رورکی هند

رئیس دانشگاه فردوسی گفت: دانشگاه آی‌آی‌تی رورکی هند با توجه به تجربیات زیادی که در حوزه مدیریت منابع آب و حوزه هیدرولوژیک دارد، از لحاظ سطح علمی در دنیا مطرح است.  محمد کافی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه فردوسی با  آی‌آی‌تی رورکی، اظهار کرد: روز گذشته با دانشگاه شهر رورکی و با حضور سفیر ایران در دهلی نو و مسئولان دو دانشگاه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم و علت اینکه دانشگاه آی‌آی‌تی رورکی را انتخاب کردیم این بود که این دانشگاه صاحب تجربیات زیادی در حوزه مدیریت منابع آب و حوزه هیدرولوژیک است که ما به آن نیاز داریم. همچنین این مجموعه از لحاظ سطح علمی، دانشگاه مطرحی است.

وی افزود: آی‌آی‌تی دانشگاهی مانند دانشگاه‌های فنی است و در شهر رورکی هند قرار دارد. در سیستم آموزش عالی هند، تمامی دانشگاه‌های فنی با نام آی‌آی‌تی شناخته می‌شوند و در شهرهای مختلف هستند. 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: به طور کلی آی‌آی‌تی‌ها از نظر سطح علمی در دنیا شناخته شده هستند و با این توجیه ما چنین تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه آی‌آی‌تی رورکی امضا کردیم. بنا بود این تفاهم‌نامه در گذشته و به صورت حضوری انجام شود اما به دلیل مشکلات کرونا باعث شد به صورت مجازی اتفاق بیفتد و تفاهم‌نامه میان این دو دانشگاه امضا شد. 

وی اضافه کرد: در این تفاهم‌نامه قرار بر این شد که فعالیت‌ها تنها محدود به تبادل استاد و دانشجو نباشد بلکه ظرفیت‌های فنی یکدیگر استفاده کنیم و در پروژه‌های ملی که چه ما از کشور خودمان می‌گیریم و چه هندی‌ها از کشور خودشان می‌گیرند، همکاری کنیم. به عنوان مثال، در صنعت نفت و در حوزه آب اگر پروژه‌های بزرگی می‌گیریم بتوانیم از ظرفیت‌های تخصصی دانشگاه‌هایی مانند آی‌آی‌تی استفاده کنیم. 

کافی در زمینه فعالیت‌های آموزشی، پژوهش و فناوری مشترک بین دو دانشگاه، بیان کرد: در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری معمولا تفاهم نامه‌ها کلی هستند و بندهای مختلف تفاهم‌نامه به آموزش، پژوهش و تبادل استاد و دانشجو اختصاص پیدا می‌کند و ما چون در هر جهت بین‌المللی شدن فعالیت می‌کنیم، قصد داریم هرچه بیشتر دانشگاه فردوسی در سطح دنیا شناخته شده‌تر باشد و بیشتر بتوانیم استاد و دانشجوی خارجی جذب کنیم. 

رئیس دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این است که بتوانیم عضو هیات علمی مشترک داشته باشیم که امتیاز بزرگ بین‌المللی‌ است و تبادل تجربه را به همراه دارد که استادان ما به صورت پاره وقت یا نیمه وقت عضو هیات علمی آی‌آی‌تی رورکی شوند و متقابلا استادان آن‌ها عضو هیات علمی ما شوند و بتوانیم پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان را به صورت مشترک راهنمایی کنیم. همچنین با توجه به اینکه اکنون آموزش در بسیاری از موارد مجازی شده است می‌توانیم دروس را به صورت مشترک ارائه کنیم و چنین برنامه‌هایی در این تفاهم‌نامه گنجانده شده است.

انتهای پیام

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7890


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها