اندیشکده بین المللی فرهیخت

۱۲ سال مستندنگار و دیده بان روابط خارجی مشــــــهد

ره آورد صدها خادم بین المللی رضوی در جهان اسلام

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۰، ۰۶:۱۴ ق.ظ

دیپلماسی نمایشگاهی/ یادداشت فرهیخت: برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با ۷۴ کشور دنیا...! همکاری با مدیران نمایشگاهی چهار قاره ...!

  • ۱۹
نمایشگاهی/ یادداشت فرهیخت: برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با ۷۴ کشور دنیا...! همکاری با مدیران نمایشگاهی چهار قاره ...!

یادداشت فرهیخت: به قلم عبدالرضا زرگری | به «دیده بان فرهیخت» حق بدهید مادامی که دوازده سال به طور مستمر و بلکه شبانه روز، در حال رصد و دیده بانی و مستندنگاری تمام رویدادهای شهر و استان با «رویکرد بین المللی» - از جمله دیپلماسی نمایشگاهی - است، از مشاهده ی اغراق گویی های مبالغه آمیز و گزافه گویی های غیر ضروری، تعجب کرده و صدالبته چون این شهر و استان، منسوب به عالم آل محمد(ص) امام مهربانی ها و راستی ها، حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام است، بلکه گلایه مند و معترض باشد که در ملک طلق امام رضا(ع)، بیان های اغراق آمیز و گزارش های ناصواب و نازل شأن و اعتبار و جایگاه شهر رضوی؟! چرا؟ و اساساً چه نیازی هست؟!

و اما در خصوص ادعای مدیران محترم «شرکت نمایشگاه های بین المللی مشهد» مبنی بر این که نمایشگاه‌های مشترک با ۷۴ کشور دنیا برگزار کرده و با مدیران نمایشگاهی کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی همکاری دارد! باید گفت که ای کاش قبل از بیان چنین ادعاهای گزاف و اغراق آمیز و باورناپذیر، لااقل ابتدا یک دستی به سایت رسمی نمایشگاه می کشیدند تا «رنگ رخساره خبرها ندهد از سر درون»!

چطور می توان «قسم حضرت عباس» و ادعای کارآمدی این شرکت نمایشگاهی را باور کرد و متقابلاً چطور می توان «دم خروس» وبگاه رسمی و آئینه ی تمام نمای عملکردی اش را نادیده انگاشت؟ در حالی که این شرکت معظم برخوردار از جمع فراوانی از پرسنل مجرب و زحمت کش، کارمندان خدوم و تحصیل کرده و مدیران ساعی و متخصصان آشنا به زبان های خارجی است، اما متأسفانه ماه ها و بلکه سالها حتی از به روزرسانی تنها تریبون رسمی و سایت اینترنتی خود ناتوان و یا کم توان است؟! آیا جز ضعف مدیریت داخلی و نبود نظارت از سوی ارگان های بالادستی از جمله شهرداری مشهد و... می توان دلیل دیگری بر این ناکارآمدی ها و تناقض ها یافت؟ 

و اگر گفته شود این آمار، کلی گویی بوده و جمع آمار دستاوردهای چهل و دو ساله ی صنعت نمایشگاهی شمال شرق کشور است، باید آن شعر ناب پارسی را یادآوری کرد که: «گیریم پدر تو بود فاضل... از فضل پدر تو را چه حاصل؟!» آیا از اخلاق رسانه ای و حرفه ای به دور نیست که برای مطلوب نمایش دادن وضعیت اسفبار چند سال اخیر، از کیسه ی دستاوردهای مدیران سابق و بلکه اسبق خرج کرد؟! 

شرکتی که در دوران شیوع کرونا و تعطیلی نمایشگاه ها، حتی حاضر نیست هفته ای دست کم یک مقاله یا یک پژوهش نمایشگاهی - حتی کپی پیست - در وبگاه خود منتشر کند تا بدین وسیله، گام کوچکی در راستای غنابخشی علمی و تحقیقاتی علم و هنر و صنعت نمایشگاهی کشور برداشته باشد، حال توقع برپایی وبینارها و ارتباطات هم افزای ویدئویی و صوتی و ... با مدیران نمایشگاه های داخلی و خارجی و النهایه برگزاری تورهای نمایشگاهی مجازی و کارگاه ها و کلاس ها و امثالهم به کنار... 

مضافاً اگر این شرکت با ۷۴ کشور دنیا تعامل دارد و با مدیران نمایشگاهی کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی همکاری دارد؟! - که صدالبته غایت آروزی ما نیز هست - پس مدیران محترم این شرکت پاسخگو باشند که آخرین نمایشگاه مشترک کی و در کدام کشور برگزار شده، مادامی که سالها گزینه و منوی «تقویم نمایشگاه های بین المللی» این شرکت غیر فعال است؟! زمانی که در تقویم سال 1400، تنها یک نمایشگاه آن هم در تیرماه ثبت شده و گزینه ی نمایشگاه های خارجی هم مدتها غیر فعال است و پیغام می دهد: «هیچ رویدادی ثبت نشده است!» آیا همه ی اینها، گواه درستی بر صحت رتبه سنجی اندیشکده ی فرهیخت برای «دیپلماسی نمایشگاهی» (رتبه ی دهم) در دومین کلان شهر ایران نیست؟!

و الغرض، اگر ارتباطات با ۷۴ کشور دنیا و چهار قاره همچنان برقرار و فعال است، پس چرا روابط عمومی محترم نمایشگاه که از کنار درج مناسبت های شمسی و قمری سال هم به سادگی نمی گذرد و در صفحه ی اول سایت، هنوز دارد فرارسیدن عاشورا و تاسوعای حسینی تابستان سال گذشته را تسلیت می گوید یا هفته ی دولت در شهریور 1399 را تبریک!...، پس چرا مشتاقانه یک سطر خبر از آخرین همکاری با مدیران نمایشگاهی کشورهای این چهار قاره، نه در وبگاه رسمی اش و نه در هیچ رسانه و خبرگزاری و حتی وبلاگی و صفحه ای در دنیای عظیم شبکه های اجتماعی منتشر نمی کند؟!

اگر هم واقعاً هیچ خبری برای درج نیست، آیا شایسته و بایسته نیست از این فرصت مغتنم فقدان برپایی نمایشگاه ها نهایت استفاده ی علمی و پژوهشی را برده و همان طور که پیشتر نیز گفته شد، به امور انسان افزاری (ارتقای دانش و مهارت دهها کارمند و پرسنل و تربیت و کادرسازی)، سخت افزاری (بهره برداری بهینه از 550 هزار متر مربع فضا برابر با وسعت یک شهرستان کوچک) و نرم افزاری (لااقل همین وبگاهش) پرداخته شود؟ از تولید محتوا و درج مقالات پژوهشی صنعت نمایشگاهی گرفته تا برگزاری دوره های مجازی دانش افزایی و کارگاه های مهارت بخشی به پرسنل و کارکنان صنعت نمایشگاهی کشور در دستور کارشان قرار گیرد؟

کادرسازی کنند و یا کارآموز و متخصص بخش های مختلف صنعت نمایشگاهی تربیت کرده و تحویل جامعه ی نمایشگاهی کشور بدهند و یا کلاً هر آن چیزی که می تواند در فرصت دوران کرونا، به آن پرداخته شود و آیا این بهتر است یا انجام ساده ترین و بلکه غیر ضروری ترین کار رسانه ای یعنی درج یک سطر تبریک اعیاد و تسلیت وفیات در وبگاه بزرگترین سایت نمایشگاهی شرق کشور؟! مگر این سایت، وبگاه مؤسسه ی ژئوفیزیک دانشگاه تهران است؟! وبگاهی آن قدر عقب افتاده که حتی نمی توان بدیهی ترین کار یعنی با کلیک راست موس، یک سطر از آن را رونوشت برداشت!

مضافاً شرکتی نمایشگاهی که چرخش با ریال به ریال عوارض مردم مشهد و بودجه ی عمومی و بیت المال و شهرداری می چرخد و حتی اولین و بزرگترین تقاطع چهار سطحی شهر و بلکه شرق کشور با اعتبار دویست میلیارد تومان، به مرحمت وجود نمایشگاه در مجاورتش در حال احداث و پایان است، آیا مدیرانش به عواقب این اهمال ها و سطحی انگاری های رسانه ای به ظاهر پیش پا افتاده فکر کرده اند؟ زمانی که فعالان و مؤثران اقتصادی سایر کشوها بویژه کشورهای همسایه، با یک کلیک به وبگاه این شرکت نمایشگاهی معظم مراجعه می کنند و به راحتی و به مرحمت سیستم ترجمه ی گوگل، می توانند به 220 زبان زنده ی دنیا این محتوا را بخوانند، با خود نخواهند گفت که این چه وضع اسفبار صنعت مادر نمایشگاهی دومین کلان شهر ایران است؟ 

اگر از شما و ما بپرسند این آئینه ی تمام نمای نمایشگاه همان شهری است که قطب دوم اقتصاد و صنعت و تولید بسیاری از محصولات و کالاهای استراتژیک ایران می خوانیدش؟ مدیران تان مدعی اند بیش از شش هزار واحد صنعتی و تولیدی در آن مشغول به کارند؟ داعیه دار پایتخت فرهنگی جهان اسلام و  ام القرای جهان تشیع هستید و می گویید همه ساله 30 میلیون زائر داخلی و 3 میلیون زائر غیر ایرانی به آنجا سفر می کنند؟ می گویید بیشترین گردش مالی پول و سرمایه و کالا پس از تهران، در شهر شما صورت می گیرد و بیشتر از 53 درصد تخت های هتل ایران، فقط در این شهر هست؟ فرودگاه تان دومین فرودگاه سودده پس از پایتخت است و شهرتان مقصد بیش از 50 درصد سفرهای ریلی داخلی است؟ چه پاسخی داریم اگر بگویند پس چرا دست تان اینقدر پر از خالی است؟!

بگذریم که عنوان «بین المللی»، هم بر تارک «نمایشگاه بین المللی مشهد» و هم بر صدر پوسترها و بنرهای سالانه ۶۰ عنوان نمایشگاه ادعایی اش، سالهاست سنگینی می کند تا جایی که نمی توانیم رویدادهایش را در زمره ی فعالیت های روابط خارجی شهر به حساب آورده و در بانک اطلاعاتی فرهیخت، فهرست کنیم زمانی که در هر نمایشگاه، به تعداد انگشتان دست، نه شرکت های خارجی بلکه نمایندگان ایرانی برندهای آنان شرکت می کنند!

کاش می توانستیم این شرکت نمایشگاهی را «فعال بین المللی» بخوانیم و نمایشگاه هایش را مستحق بهره مندی از این عنوان و بلکه سالهاست به سکوت و توصیه ی آن نیز عادت کردیم، کما این که یکی از اعضای خانم شورای شهر مشهد هنگام بازدید از یکی از نمایشگاه های بین المللی مشهد، در پاسخ و گلایه ی خبرنگار زیرکی که پرسیده بود: کجای این نمایشگاه بین المللی است؟! اگر سکوت می کرد بهتر بود تا اینکه افاضه بفرمایند: «مردم ترکیه از نمایشگاه استقبال خوبی کردند!»

کاش می توانستیم بخش اندکی از دستاوردهای حاصله از انعقاد ۸۱ قرارداد همکاری مشترک نمایشگاه بین‌المللی مشهد با کشورهای دیگر را به عینه از منظر «رویکرد بین المللی» شهر و استان ببینیم و نتایج آن را در هرم توسعه ی روابط خارجی لمس کنیم!     

به امید روزی که مدیران بخش ها، دستگاه های اجرایی و سازمان ها و شرکت های مختلف شهر و استان، در صورت عدم برخورداری از عملکرد قابل قبول و یا فقدان یا کمبود هنر «مدیریت تغییر» بویژه در دروانی که به خاطر شیوع ویروس منحوس کرونا، فرصت های کم نظیری برای همه ی بخش ها به منظور اسباب کشی از فضای محدود و بسته ی «آنالوگ» به فضای نامحدود، کم هزینه، بسیار مؤثر و فراگیر و پر نفوذ «دیجیتال» فراهم شده تا جایی که بسیاری از آنها یک شبه بار خود را بسته و یا راه صد ساله را یک شبه طی کرده اند، دست کم واقع گرا باشند و از کیسه ی پیشینیان سلف خرج نکرده و برای متهم نشدن به گزافه گویی های اغراق آمیز، لااقل به همان کلمات کلیشه ای اظهار امیدواری ها و گفتن بایدها بسنده کنند!

البته اگر نمی خواهند از مشورت نخبگان فرزانه و تجارب و ایده آفرینی های فرهیختگان اندیشه مند اعم از ریش سفیدان و فعالان و کارشناسان دلسوز این صنعت و یا پژوهشگران و صاحبان اندیشه و رأی برای نجات و تعالی و بالندگی این دانش و فن مهم و حرفه ی پیشران در رونق اقتصاد و تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی آن هم در بزرگترین کلان شهر مذهبی دنیا و ام القرای جهان تشیع بهره ببرند! کار ارزشمندی که هم اکنون بسیاری از مدیران سایر شرکت های نمایشگاهی معظم کشور مانند تهران و اصفهان و... در داخل و یا مدیران سایت های نمایشگاهی کشورهای همسایه بویژه کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و یا ترکیه و... با راه اندازی «نمایشگاه های هوشمند» به خوبی در حال انجام آن هستند و تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده اند!  

و اما اصل خبر:

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد: سالانه ۶۰ عنوان نمایشگاه تخصصی و مناسبتی در مشهد برگزار می‌شود!

صیفی گفت: سالانه ۶۰ عنوان نمایشگاه تخصصی و مناسبتی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با ۷۴ کشور دنیا و همکاری با مدیران نمایشگاهی کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی از دیگر سوابق این مجموعه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سعید صیفی» در اولین وبینار مشترک تجاری مدیران صنایع و بازرگانان خراسان رضوی با استان ماری ترکمنستان، اظهار کرد: بابت همکاری‌های سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، استاندار خراسان رضوی و دیگر مدیران این دو مجموعه تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم باب همکاری‌های مرکز تجارت جهانی مشهد که در نمایشگاه بین‌المللی این شهر باز شده دستاوردهای خوبی برای هر دو کشور داشته باشد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد افزود: سالانه بیش از ۶۰ عنوان نمایشگاه تخصصی و مناسبتی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود؛ همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با ۷۴ کشور دنیا و همکاری با مدیران نمایشگاهی کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی از دیگر سوابق این مجموعه است.

وی با بیان اینکه رویکرد ما همکاری با تمامی کشورها از جمله ترکمنستان است، خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد میزبان نمایشگاه‌های ترکمنستان بوده و متقابلاً از میزبانی ترکمنستانی‌ها در راستای معرفی کالاهای ایرانی در کشور بهره‌مند شدیم.

صیفی بیان کرد: تاکنون ۸۱ قرارداد همکاری مشترک نمایشگاه بین‌المللی مشهد با دیگر کشورها از جمله ترکمنستان به امضا رسیده که معتقدیم ثمرات و برکات بسیاری برای کشورهای منعقد کننده تفاهم‌نامه همکاری داشته است.

پایان

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

میهمان فرهیخت

همه آخرین میهمانان خارجی

میهمانان فرهیخت عنوان بخشی است که آخرین و جدیدترین میهمانان غیر ایرانی حضور یافته در مشهد دوست داشتنی را در بخش های مختلف دیپلماسی رصد کرده و در این قسمت درج می کند. از خاطر نبریم که حتی در شرایط کرونایی کشور و منطقه، مشهدالرضا همه روزه پذیرای میهمانان غیر ایرانی فراوانی از کشورهای مختلف است که همه ی آنا چون به نوعی زائر بارگاه منور رضوی به شمار می آیند، شایسته ی تکریم و احترامند.


رحیم حیات قریشی سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در ایران
رحیم حیات قریشی سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در ایران
تاریخ سفر:جمعه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

دوندگان عراقی مسابقات بین المللی دو و میدانی جام امام رضا(ع)
دوندگان عراقی مسابقات بین المللی دو و میدانی جام امام رضا(ع)
تاریخ سفر: شنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

انتظارات فرهیخت

توقع و انتظار از چی و چرا؟

انتظارات فرهیخت در پی رصد آن دسته از رویدادهایی است که به راحتی امکان برپایی آنها با «رویکرد بین المللی» وجود داشت (یا می تواند وجود داشته باشد) و برگزار کنندگان می توانستند به راحتی و سهولت و سرعت و حتی با صرف کمترین هزینه چه از نظر مالی و چه از نظر زمان و فرصت، این رویداد یا اتفاق مبارک را نه در سطح نازل «ملی» بلکه در سطح «بین المللی» برگزار نمایند! یا اگر آن رویداد با «رویکرد بین المللی» برپا شده، توقع و انتظار دیگری می رفت که نسبت به آن سهل انگاری و کم توجهی و کم لطفی شده که شرح بیشتر هر موضوع به تناسب محتوا، در ابتدای هر پست اشاره شده است. شما مخاطب فرهیخته نیز می توانید خادم بین المللی رضوی باشید و با اطلاع رسانی انتظارات و توقعات خود، ما را در انجام این رسالت مهم یاری رسانید. سپاس


همسایگان فرهیخت

چرا همسایگان شرقی مهم اند؟

یادآوری:ضرورت آشنایی با تعاملات همه جانبه با دو کشور همسایه ی شرقی «افغانستان» و «پاکستان» بر کسی پوشیده نیست! فقط یک مورد به عنوان مثال، مادامی که ۷۰ درصد سرمایه‌ گذاران خارجی استان، افغانستانی ها هستند و ۶۰ درصد حجم سرمایه ‌گذاری استان هم (با ۴۴.۵ میلیون دلار) متعلق به آنان هست. همچنین از ۲۵ طرح گردشگری استان، ۱۸ طرح یعنی بیش از نیمی از آن توسط سرمایه گذاران افغانستانی شکل گرفته است، آن موقع به اهمیت بازکردن حساب ویژه برای مناسبات استان با این دو کشور همسایه ی شرقی بویژه در عرصه ی دیپلماسی اقتصادی پی خواهیم برد.


مشاهیر فرهیخت

مفاخر و چهره های ماندگار

مشاهیر فرهیخت آن دسته از مشاهیر، مفاخر و چهره های ماندگاری که در زمینه های مختلف و رشته های گوناگون به هر شکل و نحوی در داخل و یا خارج از کشور، حائز رتبه ها و افتخارات ارزشمندی با رویکرد بین المللی شده و زاده ی مشهد و یا خراسان رضوی نیز هستند، در این بخش ضمن معرفی، مورد تقدیر و تحسین واقع می شوند. شما فرهیخته ی گرامی در صورتی که با این مشاهیر و مفاخر آشنایی دارید، خواهشمندیم با معرفی آنان به اندیشکده، ما را در این رسالت گرانسنگ یاری فرمایید.


دکتر امیر حق وردی، استادیار دانشگاه کالیفرنیا و دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد
دکتر امیر حق وردی، استادیار دانشگاه کالیفرنیا و دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد
جمعه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۰

دکتر گلریز قهرمان، بانوی وکیل، سیاستمدار، عضو مجلس نیوزیلند و متولد مشهد
دکتر گلریز قهرمان، بانوی وکیل، سیاستمدار، عضو مجلس نیوزیلند و متولد مشهد
چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۹

رویدادهای غیر بین المللی

همه توضیح بیشتر

توضیح : رویدادهای فهرست شده در این بخش، رخدادهایی است که عنوان «بین المللی» دارند، اما حائز شرایط اطلاق عنوان «بین الملل» نیستند. به عنوان مثال فقط یک کشور خارجی در آن رویداد مشارکت دارد که باید از عنوان دوجانبه استفاده کرد ، یا آن رویداد،، فاقد فراخوان بین المللی بوده و یا این که هیچ مستندی دال بر وجود حداقل یک میهمان خارجی در گزارش ها و اخبار و گزارش های تصویری و... آن نشده است!


جستجو / خبرنامه خودکار

اگر فرصت نمی کنید هر روز به سایت سر بزنید، می توانید نشانی ایمیل خود را ثبت کنید تا آخرین مطالب، روزانه و به طور خودکار برایتان ایمیل شود.

آمار و اطلاعات فرهیخت

  • بیشترین بازدید اخیر: ۱۴ آذر ۹۹ با ۷.۸۴۱ بازدید
  • شمار ویدئوها: ۲۵۴ کلیپ با ۶۶,۵۳۰ بازدید
  • امروز: يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۰، ۰۶:۱۴ ق.ظ



اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از برادران و خواهران دلداده و سرسپرده به مهر امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی، دیده بانی و رصد کلیه ی رویدادها و مناسبات رویکرد بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت همچنین معرفی خادمان بین المللی رضوی، فعالان و مشاهیر و مفاخر توسعه ی روابط خارجی شهر و استان به ما کمک کرده و خود مستقیماً نسبت به درج و انتشار محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام نگارنده به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور و منصور باشید