دیپلماسی❜ اقتصادی/ ریاحی در دیدار معاون اجتماعی والی هرات: برنامه صنعت برق خراسان افزایش صادرات به افغانستان است

  • بازدید: ۴۴۵
اقتصادی/ ریاحی در دیدار معاون اجتماعی والی هرات: برنامه صنعت برق خراسان افزایش صادرات به افغانستان است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: در حال حاضر برنامه صنعت برق خراسان افزایش حجم صادرات به افغانستان با تمرکز بر روی ولایت هرات است که بر اساس این هدف‌گذاری حجم صادرات برق به آن کشور به حدود ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید. رضا ریاحی در خصوص نتایج دیدار هفته گذشته خود با معاون اجتماعی والی هرات و هیات همراه به مشهد افزود: در حال حاضر ظرفیت قرارداد صادراتی ایران با افغانستان حدود ۱۴۰ مگاوات است که بیشترین حجم صادرات برق به افغانستان در زمستان حدود ۱۰۰ مگاوات و در تابستان نیز حدود ۷۰ مگاوات است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برق ایران از طریق ۲ خط ارتباطی به کشور افغانستان صادر می‌شود یک خط ۲۰ کیلوولت دوغارون است که برق را به شهرهای کوچک افغانستان می‌رساند و مسیر دوم خط ۱۳۲ کیلوولت تربت جام است که برق ایران از این مسیر به شهر هرات منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: یک خط ۴۰۰ کیلوولت از شهرستان تایباد به خواف کشیده شده که با انشعاب از این خط و احداث پست برق ۴۰۰ به ۵۰۰ کیلوولت در نزدیکی مرز و سپس احداث خط ۵۰۰ کیلوولت به طول ۱۵۵ کیلومتر، ظرفیت جدید صادراتی برق به کشور افغانستان به وجود می‌آید و امکان انتقال حدود ۵۰۰ مگاوات برق به شهر هرات فراهم می‌شود.

ریاحی افزود: این آمادگی وجود دارد که یک قرارداد به صورت مستقل برای صادرات برق با ولایت هرات منعقد شود که در این زمینه شرکت توانیر نامه‌ای صادر کرده و براساس آن، این طرح به این شرکت ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: شرکت برق منطقه‌ای خراسان آمادگی دارد همه مراحل تولید و عرضه برق و رساندن آن به دست مشترکان را برای یک ناحیه محدود در داخل خاک افغانستان توسط بخش خصوصی انجام دهد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: در حال حاضر انجام مطالعات مهندسی این طرح از طرف شرکت توانیر به برق منطقه‌ای خراسان ابلاغ شده که به هر روشی که طرف افغان حاضر به همکاری باشد می‌توان خط و پست مزبور را ایجاد کرد در واقع هم صنعت برق خراسان توان انجام این طرح را دارد و هم می‌توان به صورت مشارکتی با طرف افغان آن را اجرا کرد و در صورت تمایل، کشور افغانستان نیز می‌تواند خط انتقال را خود بسازد.

ریاحی افزود: همه این اقدامات مشروط به انعقاد قرارداد خرید برق از ایران است که می بایست قرارداد آن بین ۲ طرف منقعد شود لذا این آمادگی وجود دارد که قراردادی به مدت ۱۰ سال با کشور افغانستان در این زمینه منعقد شود که تضمین تامین برق نیز از سوی طرف ایرانی و نرخ‌ فروش برق نیز به صورت پلکانی خواهد بود.

وی ادامه داد: مدیریت برق خراسان نخستین پارک بین‌المللی آموزش‌های تخصصی فوق توزیع و انتقال را راه‌اندازی کرده است که این ظرفیت می‌تواند در زمینه افزایش مهارت و تربیت نیروی متخصص در کشور افغانستان مورد استفاده قرار گیرد همچنین این مدیریت برای آموزش و انتقال دانش به نیروهای فنی در کشور افغانستان آمادگی دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: به هیات هراتی پیشنهاد شد که کمیته مشترکی بین طرفین ایرانی و افغانستانی تشکیل شود تا متخصصان ۲ کشور با یکدیگر در ارتباط مستمر قرار گیرند و موارد توافق شده سریع‌تر به سرانجام برسد.

"مونسه حسن زاده" معاون والی هرات روزهای پایانی هفته گذشته در راس هیاتی به منظور شرکت در چهارمین نشست مشترک کمیته اقتصادی خراسان رضوی و هرات به مشهد مقدس سفر کرد.

شرکت برق منطقه‌ای خراسان مدیریت تامین برق سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را برعهده دارد و در مشهد واقع شده است.

ایرنا به نقل از شرکت برق منطقه‌ای خراسان

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7671


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها