دیپلماسی❜ اقتصادی/ دیدار معاون اجتماعی والی هرات افغانستان با رؤسای اتاق بازرگانی خراسان رضوی

  • بازدید: ۵۰۷
اقتصادی/ دیدار معاون اجتماعی والی هرات افغانستان با رؤسای اتاق بازرگانی خراسان رضوی

معاون اجتماعی والی هرات افغانستان گفت: از زمان تشکیل کمیته مشترک اقتصادی بین خراسان رضوی و هرات و تمرکز بر رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی و خارجی مشکلات روابط بین دو کشور از سال ۹۵ تاکنون روند کاهشی داشته است. مونسه حسن زاده چهارشنبه شب در نشست روسای کمیسیونها و تشکلهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اعضای هیات تجاری هرات در مشهد افزود: در قالب کارگروه اقتصادی ذیل این کمیته فعالیت گسترده‌ای در حوزه سوخت، گمرک، ترانزیت و مسافر انجام گرفت و بخشی از مشکلات در این بخشها حل شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر کارگروه‌های اقتصادی، فرهنگی و خارجی ذیل کمیته مشترک اقتصادی بین خراسان رضوی و هرات، کارگروه صنعت و معدن نیز افزوده شد که اقداماتی در حوزه بهره گیری از ظرفیتهای معدنی و صنعتی دو طرف در دستور کار قرار گرفت.

معاون والی هرات با اشاره به ظرفیتهای بسیار محصولات زراعی افغانستان، اظهار امیدواری کرد کمیته مشترک اقتصادی بین خراسان رضوی و هرات ورود جدی در این بخش داشته و با ایجاد توازن تجارت بین این دو منطقه، زمینه واردات محصولات زراعی از افغانستان به ایران فراهم شود.

رییس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات نیز در این نشست گفت: اگر همدلی بین اعضای کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات باشد، همه مشکلات برطرف می‌شود.

یونس قاضی زاده افزود: افغانستان بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری دارد، قوانین آن کشور حمایت کننده از سرمایه گذار خارجی است و تجار ایرانی می‌توانند از این فرصت بهترین استفاده را ببرند.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها از فرصت کشورهای آسیای میانه به خوبی استفاده نکرده‌اند، امید است راه آهن خواف – هرات آغاز خوبی برای توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه و بهره گیری از ذخایر معدنی و فعال سازی حوزه معدن افغانستان باشد.

رییس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات گفت: تجار خراسان رضوی از تجربه خوبی در کسب و کار و تجارت برخوردار هستند و می‌توانند با کمی ریسک پذیری از بستر سرمایه گذاری و تجارت در افغانستان بهره گیرند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به برقراری صلح در افغانستان افزود: مشکلات امنیتی در افغانستان نباید دغدغه جدی برای سرمایه گذاران باشد زیرا هم اینک بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در این کشور فراهم شده است.

قاضی زاده ادامه داد: یک اتاق فکر با بهره گیری از تجار و فعالان و نخبگان دانشگاهی در هرات تشکیل شده است تا ایده‌های سرمایه گذاری در افغانستان تقویت و به فعل برسند.

رییس اتاق صنایع و معادن هرات نیز در این نشست گفت: توافقات انجام گرفته طی نشستهای گذشته کمیته مشترک بین خراسان رضوی و افغانستان بیشتر روی کاغذ مانده و به طور کامل به اجرا درنیامده است.

حمیدالله خادم افزود: کارگروه‌های چندگانه صنعت، معدن، زراعت و خدمات ذیل چهارمین نشست کمیته مشترک خراسان رضوی و هرات تشکیل شد تا نیازهای تجار ایرانی شناسایی و به توافقات بین اعضای کمیته جامه عمل پوشانده شود.

وی ادامه داد: اینکه سرمایه گذاران و تجار دست روی دست بگذارند تا امنیت کامل در افغانستان برقرار شود، کار اشتباهی است و این اشتباه باعث از دست رفتن فرصتهای زیاد در سالهای گذشته شده است.

رییس اتاق صنایع و معادن هرات گفت: راهبرد اقتصادی کنونی دولت افغانستان توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با جذب سرمایه گذاران خارجی است، از سوی دیگر بازار افغانستان در حوزه کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی بکر است که تجار و سرمایه گذاران ایرانی می‎توانند از این بخشها حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی افزود: کشت فراسرزمینی برخی محصولات مورد نیاز ایران در هرات و صادرات آنها از افغانستان، انرژی ارزان در ایران و نیروی کار فراوان در افغانستان از دیگر فرصتها برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

خادم ادامه داد: این اتاق برای برپایی نمایشگاه تولیدات کشاورزی، صنعتی و معدنی مشترک بین دو کشور در سال آینده آمادگی کامل دارد.

ایرنا

 


خبر دیگری در همین زمینه به نقل از وبگاه اتاق بازرگانی خراسان رضوی حاکی است:

امضای توافق نامه ای میان خراسان رضوی و هرات با هدف بهبود تجارت دوجانبه

در اختتامیه چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی استان های خراسان رضوی و هرات صورت گرفت: امضای توافق نامه ای میان خراسان رضوی و هرات با هدف بهبود تجارت دوجانبه

در اختتامیه چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات باستان، پیشنهادات 4کارگروه تخصصی در حوزه های انرژی، حمل نقل، گمرک، تولید و سرمایه گذاری در 48 مصوبه جمع بندی و در قالب توافق‌نامه‌ای، به امضای طرفین رسید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی رسولیان»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در اختتامیه این گفت: بنا داشتیم موضوعات تفاهم نامه به توسعه سرمایه گذاری های مشترک و گسترش ارتباطات تجاری دو کشور منجر شود. در طی این دو روز، چهار کارگروه گمرک و تجارت، حمل و نقل و ترانزیت، انرژی و سوخت و کارگروه تولید و سرمایه گذاری برای بررسی موضوعات دارای اولویت برای طرفین، تشکیل شد و ماحصل تفاهمات به تدوین توافق‌نامه‌ای منجر گردید.
وی افزود: در 48 بند و ماده توافقات خوبی در رابطه با تسهیل در مبادلات کالا در مرز دوغارون، تسهیل سرمایه گذاری، بهبود تعاملات و... داشتیم تا بتوانیم مبادلاتی سالم و راحتتر با هزینه کمتر در این مرز داشته باشیم و نظر دو کشور در آن اعمال شد. براساس توافقات صورت گرفته، ساعت کاری دو مرز افزایش خواهد یافت. در مرز دوغارون، کمیته ای به صورت ماهانه تشکیل جلسه می دهد و موانع و مشکلات موجود را بررسی می کنند. همچنین توافق شد امکانات رفاهی را در دو طرف مرز افزایش دهیم. ساماندهی در محوطه سازی گمرک و افزایش ظرفیت پارکینگ دوغارون صورت می پذیرد و طرف افغانستانی هم برای تجهیز باسکول و تامین برخی امکانات، اقدام خواهد کرد.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در موضوع ترانسپورت و ترانزیت نیز توافقاتی حاصل آمد که یکی از آن موضوعات، مبادلات مالی بود تا با برنامه ریزی راحتتر انجام شود. بحث توسعه صادرات سوخت و فرآورده های نفتی در موضوع کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت نیز پیگیری می شود تا وضعیت در این حوزه نیز بهبود یابد.
رسولیان تصریح کرد: موضوع دیگری که اعلام آمادگی کردیم، بحث توسعه خطوط انتقال برق از 132 به 500کیلوولت است که فوایدی برای هر دو کشور خواهد داشت و در آینده هم مبادلات برقی انجام خواهد گرفت.
وی در بحث افزایش سرمایه گذاری های مشترک نیز گفت: پیگیر ایجاد منطقه ای صنعتی برای سرمایه گذاران دو کشور در مرز هستیم تا هر دو استان بتوانند بیشتر در این زمینه اقدام کنند.
رسولیان درباره برگزاری نمایشگاه ها نیز گفت: توافق شد تا هر دو طرف در شهر یکدیگر نمایشگاه های خود را با حمایت طرف مقابل دایر کنند و از این موقعیت استفاده شود. در بحث کشت فراسرزمینی هم پیگیر تحقق این مهم هستیم و امیدواریم نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: کمیته ها بر اجرایی شدن این توافقات نظارتی جدی خواهند داشت و نتیجه را به استانداری اعلام خواهند کرد.

*48مصوبه، خروجی 4کمیته و دو روز مذاکره فشرده
در ادامه، مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی ولایت هرات به ایراد سخن پرداخت و گفت: مصوبه ها در 48 بند در 4 حوزه کاری تعریف شده اند و ماحصل گفتگوها و تعاملاتی هستند که طی دو روز مذاکرات فشرده انجام شد و اتفاقات مثبتی را در آینده نوید می دهد.
وی ادامه داد: در حوزه گمرکات و تجارت، 15 بند از میان مباحث مطروحه حاصل آمد و این مصوبات باید از سوی هر دو استان اجرایی گردد. مقرر شد تا ماهانه جلسات بررسی وضعیت در کمیته مشترک مرز انجام شود. در بخش حمل و نقل 12 مصوبه داشتیم که لازم است مسئولان حمل و نقل بر عمل به آنها تمرکز کنند. بخش صنعت معدن و تولید و سرمایه گذاری با 10 مصوبه جمع بندی شد و امیدواریم اتاق های مشترک و اتاق های بازرگانی دو استان روی این موضوعات کار کنند. 11 مصوبه هم مربوط به حوزه کشاورزی است که باید بر اجرای آنها نیز نظارتهای لازم صورت بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: این مذاکرات قدمی در مسیر بهبود تعاملات طرفین، رشد روابط اقتصادی و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری است.

* برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی مشترک میان ایران و افغانستان
حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات نیز در بخشی از این جلسه گفت: وعده می دهیم که تمام مصوباتی که مربوط به حوزه بخش خصوصی افغانستان است، با جدیت پیگیری شود و گزارشات را در وقت مقرر به استانداری خراسان رضوی و ولایت هرات ارائه کنیم.
وی افزود: سال آینده نیز برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی مشترک، با دعوت کارگروه ها از دو کشور و با همکاری اداره محلی هرات، برنامه ریزی خواهیم کرد و اطمینان می دهیم که نتایج این سفر و این نشست از ادوار گذشته این رویداد به مراتب بهتر خواهد بود.
خادم یادآور شد: به نتیجه رسیدن این مصوبات نیازمند تلاش هر دو طرف است و ما از استان خراسان رضوی هم در این زمینه انتظار داریم تا همکاری های متقابل را به انجام برساند.

*امیدواریم پیوند اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان، افزون شود
محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در پایان این نشست گفت: باور دارم که در این دوره از کمیته مشترک اقتصادی استانهای خراسان رضوی و هرات، تفاهمات بهتری حاصل آمد و کارآمدی تصمیمات نیز بیشتر است.
وی ادامه داد: دو طرف عزم به پیگیری مصوبات این نشست دارند و امیدواریم با اجرایی شدن این مصوبات به دو ملت خدمت شود.
سیادت، گفتگو و مذاکره را سرآغاز تحولات مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که این تعاملات به نتایج عملی مثبتی در آینده منجر شود و پیوند اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان را افزون سازد.

امضای توافق نامه ای میان خراسان رضوی و هرات با هدف بهبود تجارت دوجانبه







:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7663


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها