دیپلماسی❜ دانشگاهی/ برگزاری همایش دو جانبه گفت وگوی تمدنها، تکامل ملت‌های اسلامی با حضور اساتید عراقی

  • بازدید: ۲۸۷
دانشگاهی/ برگزاری همایش دو جانبه گفت وگوی تمدنها، تکامل ملت‌های اسلامی با حضور اساتید عراقی
دانشگاه فردوسی مشهد

همایش دوجانبه "گفت و گوی تمدنها، تکامل ملت های اسلامی" با حضور جمعی از استادان ایرانی و عراقی به مدت ۲ روز در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

دبیر اجرایی این همایش روز دوشنبه در حاشیه آیین آغاز به کار آن به خبرنگار ایرنا گفت: پس از عبور از پاندمی کرونا و در راستای دیپلماسی علمی، برنامه جامع دانشگاه فردوسی مشهد برگزاری همایش های حضوری با شرکت استادانی از دانشگاه های مختلف جهان در این دانشگاه است.

احسان قبول افزود: بر همین اساس و به دعوت دانشگاه فردوسی مشهد، مقرر شد تا دانشگاه بصره همایش خود را که سالانه در سایر کشورها برگزار می‌کرد امسال در مشهد برگزار کند و استادان دانشگاه فردوسی مشهد نیز در زمینه‌های تخصصی و بر اساس محورهای این همایش، مدیریت نشست ها را بر عهده گیرند.

وی ادامه داد: مرکز الفارس دانشگاه بصره موضوع این همایش را "گفت و گوی تمدنها به عنوان عامل تکامل ملتهای اسلامی" در نظر گرفته است و تمرکزی که در این همایش وجود دارد نگاه به پیشینه تمدنی دو کشور ایران و عراق است و در گام بعدی نیز  فرصتها و چالشهای میان ملتها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از فرصتهای موجود نهایت استفاده صورت گیرد تا چالشها و تهدیدها به فرصتی جدید تبدیل شود.

مدیر همکاری های علمی بین المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در این همایش  ۱۰۰ سخنران به مدت دو روز مطالب خود را ارائه می‌کنند و پنج نشست در سه نوبت برای بهره مندی شرکت کنندگان برنامه ریزی شده است تا استادان این دانشگاه با استادان عراقی بتوانند در موضوعات مشخص وارد گفت و گو شوند.

قبول اظهار کرد: تمایل داریم تا این گونه همایش ها به صورت مشترک با سخنرانانی از سایر دانشگاه های دنیا برای ارتقای دیپلماسی علمی ادامه پیدا کند و برگزار شود.

برگزاری افتتاحیه همایش بین المللی گفتگوی تمدن‌ها تکامل ملت‌های اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد

همایش بین المللی گفتگوی تمدن‌ها تکامل ملت‌های اسلامی با همکاری دانشگاه دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بصره عراق دوشنبه 9 خردادماه 1401 و با حضور حدود ۸۰ استاد برجسته از دانشگاه‌های عراق و دیگر کشورهای عربی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر احسان قبول مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه، ضمن خوشامدگویی به مهمانان همایش با اشاره به پیشینه روابط تمدنی، زبانی و فرهنگی میان ایران و عراق گفت: سابقه روابط فرهنگی دو کشور به قبل از اسلام و شهر حیره باز می‌گردد و کتاب‌هایی از جمله کتاب آذرتاش آذرنوش به این روابط اشاره کرده است. وی با توجه به 50 درصد کلمات مشترک میان زبان فارسی و عربی، ادبیات فارسی و عربی را مانند دو خواهر دانست که ممکن نیست از هم جدا شوند.

دکتر قبول با توجه به سابقه فرهنگی نظامیه‌های بغداد افزود: متفکران، شاعران و فلاسفه بزرگی چون خیام و‌ سعدی تحت تاثیر این نظامیه‌ها به رشد و بالندگی رسیدند و تاریخ ثابت کرده است هرگاه دو فرهنگ و تمدن ایران و عراق به هم نزدیک شده اند، تمدن اسلامی به اوج و شکوه خود رسیده است. 

دکتر قبول با توجه به اینکه بیش از 1300 دانشجوی عراقی در دانشگاه فردوسی مشهد در حال تحصیل هستند ابراز امیدواری کرد، این همایش بستر مناسبی برای برقراری روابط علمی میان استادان دانشگاه‌های ایران و استادان کشورهای عربی فراهم آورد.

سپس دکتر ماجد الاسدی، رئیس مرکز الفارس عراق، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش و تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش بر اهمیت علوم انسانی و شاخه‌های گوناگون در روابط بنیادین میان دانشگاه‌های دو کشور تاکید کرد. وی افزود از طریق این گونه برنامه‌ها تلاش بر این است که روابط و مناسبات میان دانشگاه‌های ایران و عراق افزایش یابد.

در ادامه این همایش عابدی سرکنسول ایران در بصره برگزاری این گونه برنامه‌ها را لازمه توسعه روابط میان ملت‌های مسلمان دانست که این اجتماعات علمی می‌تواند راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات و اختلافات فراهم آورد. وی ضمن تاکید بر مشترکات میان دو کشور ایران و عراق، آن را فرصتی برشمرد تا ازطریق مناسبات علمی بتوان مشکلات را حل کرد. ایشان افزود: هر روز بیش از 4 هزار ویزا از نمایندگی بصره صادر می شود و ابراز امیدواری کرد با حذف ویزای زمینی بتوان روابط میان دانشگاه های ایران و عراق را بیش از پیش گسترش داد.

پس از آن دکتر جعفر المنصور، نماینده دانشگاه بصره، با تاکید بر روابط میان ملت‌های اسلامی و ارتباطات بسیار زیاد دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بصره به روابط تاریخی میان ایران و عراق اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد از طریق این همایش روابط و مناسبات میان دانشگاه بصره و دانشگاه‌های ایران بیش از پیش شود.

عبدالکریم سرکنسول عراق در مشهد، ضمن تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، و با توجه به ظرفیت ها و امکانات شهر مشهد و شباهت های فرهنگی و تمدنی میان بصره و مشهد ابراز امیدواری کرد تعاملات و مناسبات میان دو کشور افزایش یابد. وی آمادگی آن سرکنسولگری را برای هر گونه خدمت در این راه بیان داشت.

سپس ملکی رایزن فرهنگی ایران در بصره، ضمن خیر مقدم به مهمانان این برنامه، این همایش را اتفاق مهمی بین دانشگاه‌های ایران و عراق دانست و با توجه به اشتراکات فرهنگی ایران و عراق آن را بستر مناسبی برای توسعه روابط دانشگاهی برشمرد. وی در ادامه همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران را حلقه واسط میان این همکاری‌ها دانست که با توجه به اینکه 60 هزار دانشجو که در مراکز علمی  کشور در حال تحصیل هستند، فرصت بی نظیری است که این مناسبات توسعه یابد. ایشان با اشاره به افتتاح و راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه بصره که حاصل ارتباطات میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بصره و بسترسازی وابستگی فرهنگی ایران در بصره می‌باشد، از تاسیس گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بصره خبر داد.  در پایان وی ابراز امیدواری کرد با توجه به بسترهای مناسب علمی میان دو کشور از این فرصت ها نهایت استفاده را ببرند و هر چه زودتر مرکز آموزش زبان عربی در دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری دانشگاه بصره تاسیس شود.

دکتر محمد طرطر در خصوص تلاش برای برقراری صلح و روابط و مناسبات میان کشورهای اسلامی توضیحاتی ارانه کرد.

افتتاحیه همایش بین المللی گفتگوی تمدن ها تکامل ملت های اسلامی با اهدای لوح همایش به روسا و رایزن فرهنگی ایران و عراق به پایان رسید.

یادآور می‌شود این همایش به مدت 3 روز و تا روز چهارشنبه 11 خردادماه در دانشگاه فردوسی مشهد با سخنرانی حدود 100 استاد از دانشگاه‌های عراق و دیگر کشورهای عربی در حال برگزاری است و در حاشیه این همایش کارگاه‌های دانش افزایی توسط تعدادی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد و بصره با موضوعات علوم انسانی و حوزه های کاربردی دانش برگزار می شود.

1


2


3


4

خبر تکمیلی:

سرکنسول عراق در مشهد: ایران و عراق در همکاری مشترک می‌توانند فرهنگ اسلامی را جهانی کنند

گروه استان‌ها ـ سرکنسول عراق در مشهد گفت: ایران جز کشورهای دارای پیشرفت علمی بسیار و چشمگیر است و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان عراقی برای تحصیلات آکادمیک ایران را نسبت به سایر کشورهای دیگر مورد توجه خود قرار می دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، عبدالکریم جاسم کریم روز دوشنبه و در حاشیه همایش دو جانبه «گفت‌وگوی تمدن‌ها، تکامل ملت‌های اسلامی» در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: اگر سختگیری‌های موجود برای اقامت در ایران برای دانشجویان عراقی وجود نداشت شاهد افزایش چشمگیر آنها برای حضور در ایران می‌بودیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که برگزاری این همایش که با همکاری دو دانشگاه بزرگ بصره و فردوسی مشهد در حال انجام است، منجر به همکاری های مشترک علمی بسیاری شود.

سرکنسول عراق در مشهد عنوان کرد: اسم و عنوان این همایش نشان از ریشه عمیق همکاری فرهنگی و علمی ایران و عراق در دوران‌های مختلف تاریخی دارد و با ادامه دادن این مسیر مشترک می‌توانیم بر جهانی شدن دانش بر خواسته از این دو کشور با نگاه فرهنگ اسلامی برای جهانیان باشیم.

سرکنسول عراق در مشهد: پیشرفت علمی ایران چشمگیر است

وی گفت: پس از سقوط نظام حزب بعث و صدام در عراق، شاهد توجه طلاب دینی ایران به حوزه علمیه نجف اشرف بودیم و این سبب افتخار است که بتوانیم فقه اسلامی را از حوزه نجف گسترش دهیم.

همایش دوجانبه «گفت وگوی تمدن‌ها، تکامل ملت‌های اسلامی» با حضور جمعی از استادان ایرانی و عراقی از امروز (دوشنبه) و به مدت دو روز در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

توضیح فرهیخت: 

از آنجایی که این همایش بین‌المللی نبوده بلکه دوجانبه میان دو کشور ایران و عراق است، از این رو استفاده از عنوان بین‌المللی، مناسب این همایش نیست. بدین منظور، هر جا عنوان بین‌المللی بود، به دوجانبه تغییر پیدا کرد. 

به این امید که مسئولان امر نسبت به نامگذاری همایش ها، دقت بیشتری به خرج داده و سطح رویدادها را همان طور اعلام کنند که هست، نه بیشتر و نه کمتر!

roydadtakamol

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8431


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها