دیپلماسی❜ تشکیل هشت کنسرسیوم ایرانی و خارجی برای راه‌آهن برقی تهران مشهد

  • بازدید: ۲۴۸
معاون وزیر راه و ترابری از اتمام زمان مناقصه برقی کردن مسیر ریلی تهران-مشهد خبر داد و گفت: در این مناقصه 59 سند خریداری شد که خروجی این فروش‌ها تشکیل هشت کنسرسیوم بود. به گزارش صبا ایران به نقل از عبدالعلی صاحب محمدی در خصوص آخرین اخبار از برقی‌شدن مسیر ریلی تهران ـ مشهد اظهار داشت: طرح برقی کردن مسیر ریلی تهران – مشهد که به عنوان یک طرح مستقل از سال 1387 آغاز شده به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی برای شروع طرح و همچنین برخی مشکلات اجرایی، ‌از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود. وی ادامه داد: دی‌ماه سال گذشته مناقصه برقی شدن این خط‌ برگزار شد اما متقاضیان از ما خواستند مهلت ارسال پیشنهادات را تمدید کنیم که این مهلت ‌ابتدا تا 12 اردیبهشت و سپس 20 خرداد‌ماه سال جاری تمدید شد. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: هم اکنون مهلت این مناقصه به اتمام رسیده است و در مراحل تشکیل کمیته ارزیابی هستیم. ... * خرید 59 سند مناقصه و تشکیل هشت کنسرسیوم معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: در مناقصه برقی کردن خط‌آهن تهران – مشهد 59 اسناد مناقصه خریداری شد که 19خرید به صورت حضوری انجام گرفت و 40سند مناقصه از طریق پایگاه اینترنتی شرکت به فروش رفت. صاحب‌محمدی با بیان اینکه خروجی این فروش‌ها تشکیل هشت کنسرسیوم بود که در مناقصه شرکت کردند، گفت: پس از آنکه اسناد‌ ‌توسط شرکت‌ها خریداری شد، چندین شرکت‌ها با یکدیگر جوینت «شریک» می‌شوند که بعداً اعلام می‌کنند. صاحب‌محمدی ادامه داد: شرکت‌هایی که در مناقصه پاکت‌های خود را تحویل داده‌اند هشت کنسرسیوم هستند که شامل شرکت "تام ایران خودرو "، شرکت "مپنا پارسیان "، "قرارگاه ‌خاتم‌‌ "‌ به همراه "مشانیر " و "واگن پارس "، شرکت "سراب " به همراه "چینی‌ها "، "ایران ترانسفو " به همراه شرکت "سایپا " و شرکتی کرمانی، شرکت "نیروفران "، شرکت "ایدرو‌ " به همراه "اریکارپای " و شرکت "ipmi "و شرکت "تاسیسات دریایی ایران " که به صورت پیمانکار عمومی شرکت کرده است. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه هشت شرکت پاکت‌های خود را تحویل راه‌آهن داده‌اند، تصریح کرد: شرکت‌های دیگر کنسرسیوم هستند اما شرکت تأسیسات دریایی ایران خود طرف قرارداد است که با بقیه کار می‌کند. * ‌ارزیابی کیفی شرکت‌ها در مرحله اول معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه در این مناقصه سه مرحله وجود دارد، افزود: ‌مرحله اول ارزیابی کیفی نام دارد که به زودی انجام می‌شود؛ دراین مرحله توانایی کیفی شرکت‌ها نظیر سابقه کاری، حسن سابقه، گردش مالی، صورت‌های مالی، حجم عملکرد مالی، امکانات و تجهیزات و سازماندهی ‌نیروهای انسانی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: موارد مذکور تحت عنوان ارزیابی کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و شرکت‌هایی که از نظر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شرایط لازم را داشته باشند و در این ارزیابی موفق شوند، اجازه ورود به مرحله بعد را خواهند داشت. * بررسی مشخصات فنی و بازرگانی شرکت‌ها صاحب محمدی افزود: مرحله دوم شامل مرحله فنی - بازرگانی و مرحله سوم مرحله ارزیابی مالی است؛ پس از اینکه ارزیابی کیفی صورت گرفت شرکت‌های مجاز شرکت کننده در مناقصه مشخص می‌شوند و آنها مشخصات و ویژگی‌های فنی و بازرگانی طرح را آماده می‌کنند به عنوان مثال در خصوص مشخصات فنی اعلام می‌کنند که ناوگان مورد نیاز به چه طریق و از کجا تأمین می‌شود و یا شبکه‌های بالاسری برقی چگونه خواهد بود که بدین ترتیب سایر مشخصات فنی را ذکر می‌کنند. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر‌نشان کرد: همچنین علاوه براین موارد قیمت نیز ارائه می‌شود. * ارزیابی کیفی شرکت‌ها ظرف دو ماه آینده به اتمام می‌رسد معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه استقبال مطلوب از این مناقصه صورت گرفت، تصریح کرد: این مناقصه چندین مرحله مورد تمدید قرار گرفته است و سعی شد هرآنچه ظرفیت در کشور وجود دارد از آن استفاده شود. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ‌ظرف دو الی سه ماه آینده ‌ارزیابی کیفی را انجام می‌دهیم، اظهار داشت: در این‌باره نزدیک به 150 پکیج (بسته) مدارک تحویل راه‌آهن شده است که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ در راستای دستیابی به نتیجه مطلوب باید دقت کافی داشت که دقت هم نیازمند صرف زمان است. صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه پس از ارزیابی کیفی وارد مرحله فنی - بازرگانی خواهیم شد، تصریح کرد: طبق قانون مناقصه شرکت‌های که مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گیرند باید امکان تأمین فاینانس پروژه را در سهم 85 درصدی داشته باشند. * تدوین موافقت‌نامه بین پیمانکار و مؤسسه مالی معتبر در مرحله بعد معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: طبیعتاً‌ شرکت‌ها ضمانت‌نامه‌ای را به راه‌آهن ارائه خواهند داد که این ضمانت نامه آنها را مکلف می‌کند پس از شرکت در مناقصه، تا مرحله انعقاد قرارداد با راه‌آهن همراه باشند. صاحب‌محمدی اظهار داشت: این ضمانت نامه دارای ارزش شش میلیون یورو است که همه شرکت‌‌کنندها باید آن را ارائه دهند تا در صورتی که برنده شوند، تضمینی برای عقد قرارداد باشد. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: براساس قانون حداکثری، لیدر کنسرسیوم‌های که در این مناقصه شرکت کرده‌اند باید ایرانی باشند که طبیعتاً می‌توانند جوینت (شریک) خارجی داشته باشند. معاون وزیر راه و ترابری اظهار داشت: در مرحله اول موافقت نامه‌ای بین پیمانکار و مؤسسه مالی معتبری تدوین و به راه‌آهن ارائه می شود و در مرحله بعد تأییدیه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی مبنی بر اصالت موافقت‌نامه‌ها و پیشنهادی که برای تأمین فاینانس داده‌اند، تعیین می‌شود. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش جذابیت سفر برای مسافر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری لکوموتیو را از ‌اهداف طرح برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد برشمرد. افزایش سرعت قطارها، افزایش ظرفیت مسیر و کاهش زمان سفر به حدود 6 ساعت از مهمترین اهداف طرح برقی‌کردن راه آهن تهران - مشهد است. ‌راه آهن تهران - مشهد مهمترین محور مسافری کشور و با طول 926 کیلومتر در دو خط رفت و برگشت است که از تهران آغاز و با گذشتن از شهرهای ‌گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود و نیشابور به‌ مشهد‌الرضا متصل می‌شود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/6255


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها