دیپلماسی❜ ورزشی/ دویدن در ایستگاه بین‌المللی، آغاز دومین دوره رقابت‌های دوومیدانی جام امام‌رضا(ع) از فردا

  • بازدید: ۳۸۱
ورزشی/ دویدن در ایستگاه بین‌المللی، آغاز دومین دوره رقابت‌های دوومیدانی جام امام‌رضا(ع) از فردا
اداره کل ورزش و جوانان

مرتضی اخوان - دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی دوومیدانی جام امام‌رضا(ع) از فردا در مشهد آغاز خواهد شد و قرار است بار دیگر هیجان دویدن در ایستگاه بین‌المللی، ورزشگاه شیک شهر را فرابگیرد. مسابقاتی که سال گذشته در تقویم فدراسیون جهانی دوومیدانی قرار گرفت تا حالا مشهد سالانه دست‌کم شاهد یک رویداد بزرگ بین‌المللی در رشته دوومیدانی باشد. جام بین‌المللی دوومیدانی آقایان در دو روز در محل ورزشگاه امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود و در آن ورزشکاران هفت کشور جهان به علاوه تیم‌هایی از ایران با یکدیگر در مواد مختلف به رقابت خواهند پرداخت. هفت تیم خارجی و چهار تیم داخلی در این رقابت‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

آنچه گذشت...

جام بین‌المللی دوومیدانی امام‌رضا(ع) در سال نخست برگزاری با استقبال خوب تیم‌های داخلی و خارجی همراه بود. چنان‌که سال قبل هشت تیم خارجی و 32تیم داخلی به پیکار با یکدیگر پرداختند که در پایان این تیم عراق بود که با کسب هشت مدال طلا، دو نقره و چهار برنز توانست بر سکوی نخست بایستد. تیم‌های کرمانشاه و گلستان از ایران هم به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. نکته مهم دوره گذشته مسابقات کسب‌نکردن نتایج درخشان از سوی خراسانی‌ها در این مسابقات بود. خراسان با وجود میزبانی در دوره نخست نتوانست عملکرد شایسته‌ای داشته باشد و حتی حسن تفتیان، دونده المپیکی تیم خراسان، هم در فینال دو 100متر این مسابقات نایب‌قهرمان شد تا این اتفاق شگفتی جام تلقی شود. دومی‌ای که با حاشیه‌های داغ ماجرای ادعای دزدیده‌شدن کفش‌های تفتیان هم همراه بود.

جای خالی مردی که دیگر نیست

یکی از نکات نخستین دوره رقابت‌های جام بین‌المللی امام‌رضا(ع) نام‌گذاری این پیکارها به‌نام «گرامیداشت استاد علی باغبانباشی» بود. پیشکسوت و اسطوره دوومیدانی خراسان که سال گذشته با ویلچر و کت‌وشلوار سفید در محل برگزاری مسابقات حاضر شد تا قاب‌های ماندگاری از او ثبت و ضبط شود. بااین‌حال، علی باغبانباشی امسال دار فانی را وداع گفته است و دومین دوره این پیکارها بدون حضور او برگزار می‌شود.

کاهش کمیت، امید به افزایش کیفیت

هشت تیم خارجی و فقط چهار تیم داخلی، شمار تیم‌های شرکت‌کننده در دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی دوومیدانی جام امام‌رضا(ع) هستند. اعداد و آماری که نشان‌دهنده کاهش کمیت حضور ورزشکاران در این دوره از رقابت‌هاست. با وجود این، امیدواری‌ها به افزایش کیفیت مسابقات زیاد است. کشورهای عراق، ترکیه، بنگلادش، قزاقستان، عمان، پاکستان، افغانستان و کویت هشت تیم خارجی شرکت‌کننده در این مسابقات هستند و چهار تیم هم با نام‌های تیم‌ملی الف (سی‌تل‍کان)، تیم‌ملی ب (تیم مشهد)، گل‌گهر و استان مرکزی تیم‌های ایرانی حاضر در این مسابقات را تشکیل می‌دهند. نکته مهم درباره این کمیت در برگزاری رقابت‌های امسال آن است که سال گذشته با وجود فراگیری بیشتر کرونا، بازی‌ها با تعداد نفرات بیشتر برگزار شد!

تفتیان هست، حدادی هم آمد

حسن تفتیان، سریع‌ترین مرد ایران، با وجود اتفاقات رخ‌داده در رقابت‌های پارسال قرار است امسال هم در این مسابقات شرکت کند تا با قهرمانی، اعاده حیثیت کند. پسر خراسانی تیم‌ملی در شرایطی در این مسابقات با تیم‌ملی حاضر است که قرار شده است در کنارش یک نام بزرگ دیگر دوومیدانی کشور یعنی احسان حدادی هم باشد. حدادی که سال گذشته در جام امام‌رضا(ع) شرکت نکرد، امسال همراه تیم‌ملی در این تورنمنت خواهد بود و همین بر کیفیت مسابقات خواهد افزود. قهرمان المپیک امسال با حاشیه‌های زیادی بر سر برگزاری اردوهای آمادگی روبه‌رو بود و برای آمادگی بیشتر حالا به آوردگاه مشهد آمده است. وضعیت حضور شاهین مهردلان، یکی‌دیگر از چهره‌های سرشناس داخلی، هم در این مسابقات در هاله‌ای از ابهام است، زیرا مهردلان مصدوم است و هنوز نامش در فهرست اعضای تیم‌ملی برای شرکت در این تورنمنت قرار نگرفته است.

دوومیدانی با حضور تماشاگران

سرپرست هیئت دوومیدانی خراسان‌رضوی درباره برگزاری این دوره از مسابقات گفت: «یکی از اتفاقات خوبی که امسال ممکن است در رقابت‌ها بیفتد، حضور تماشاگران در ورزشگاه است که به‌دلیل کاهش شیوع کرونا مشکلی از این نظر وجود ندارد و علاقه‌مندان به رشته دوومیدانی می‌توانند برای تماشای مسابقات به ورزشگاه بیایند.» رضا بیانی افزود: «‌البته تماشاگران آقا برای مسابقات آقایان و تماشاگران خانم برای رقابت‌های بانوان می‌توانند در ورزشگاه حاضر باشند.» وی تصریح کرد: «رقابت‌های این دوره همگی در ورزشگاه امام‌رضا(ع) برگزار و فقط مسابقات چکش در زمین شماره2 انجام خواهد شد.» سرپرست هیئت دوومیدانی یادآور شد: «بعد از برگزاری رقابت‌های بین‌‎المللی دوومیدانی آقایان جام امام‌رضا(ع) از 11خرداد هم مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور بانوان در همین ورزشگاه برگزار خواهد شد.»

انگیزه بزرگ پیش پای دوومیدانی خراسان

بیانی با اشاره به اهداف برگزاری این مسابقات در مشهد اظهار کرد: «واقعیت آن است که دوومیدانی خراسان به‌ویژه در بخش بانوان از سال‌های خوبش فاصله دارد و برگزاری این تورنمنت می‌تواند انگیزه خوبی به دوومیدانی‌کاران خراسانی بدهد.» وی افزود: «به اعتقاد من باید از پایه دوباره در دوومیدانی استان سرمایه‌گذاری کنیم تا در سال‌های آینده شاهد ظهور دوباره ستاره‌های دوومیدانی کشور از خراسان باشیم. به‌عبارتی فقط با برگزاری یک تورنمنت بین‌‎‌المللی این‌چنینی نمی‌‌توان به این مهم رسید. البته این مسابقات انگیزه خوبی بین ورزشکاران به وجود خواهد آورد.»

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8427


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها