دیپلماسی❜ دینی/ برگزاری نشست «بررسی ظرفیت‌های قرآنی در حوزه بین‌الملل آستان قدس رضوی»

  • بازدید: ۴۰۴
دینی/ برگزاری نشست «بررسی ظرفیت‌های قرآنی در حوزه بین‌الملل آستان قدس رضوی»
آستان قدس رضوی

نشست بررسی ظرفیت‌های قرآنی در حوزه بین‌الملل آستان قدس رضوی با حضور مدیران سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد.

این نشست روز گذشته با حضور مسئولان حوزه بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، عبدالحمید طالبی؛ رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از اساتید دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم اسلامی رضوی به همت معاونت بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد.

معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در حاشیه این نشست که در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار شد؛ عنوان کرد: در نشست «بررسی ظرفیت‌های قرآنی در حوزه بین‌الملل آستان قدس رضوی» که همزمان با پنجمین سالگرد ارتحال علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی برگزار شد، از کتاب معجم الفاظ قرآن کریم با عنوان «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه» که از یادگارهای این عالم بزرگوار است، به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های جهان تشیع برای عرضه در فضای قرآنی جهان اسلام یاد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد ذوالفقاری بیان کرد: این کتاب که تاکنون 46 جلد از آن منتشر شده است موجب می‎شود پژوهندگان‌ قرآنی پس از اطلاعات لغوی، تفسیری و ادبی که به‌دست می‌آورند، از مراجعه به سایر کتاب‌های لغت بی‌نیاز شوند و با بهره‌وری از تحلیل مؤلفان در کتاب، می‌توانند معنایی دقیق از واژه کسب کرده و در راه تدبر قرآنی از آن سود ببرند.

وی ادامه داد: همچنین به این نکته مهم اشاره شد که این‌ اثر‌ ارزشمند، دایره‌المعارفی‌ درباره‌ قرآن‌، معارف‌ و علوم‌ قرآنی‌ است و مدخل‌های کتاب‌ براساس‌ ریشه‌ اصلی‌ کلمات‌ قرآن‌ تنظیم‌ شده‌ است که هر مدخل‌ از جنبه‌های ‌مختلف‌ علوم‌ قرآنی‌ مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است‌.

وی افزود: هر مدخل‌ در آغاز از لحاظ‌ لغوی‌ و دانش‌ ریشه‌شناسی‌ بررسی‌ و سپس‌ آرای‌ دانشمندان‌صاحب‌ نظر در آن‌ باره‌ مطرح‌ می‌شود. همین‌ فرایند از منظر علم‌ تفسیر، بلاغت‌،شأن‌ نزول‌، تاریخ‌ و... نیز اعمال‌ می‌شود. در ابتدای‌ هر مدخل‌ مشتقات‌ هر ریشه‌ اصلی‌ و آمارهای‌ گوناگون‌ بسامدی‌آنها در قرآن‌ نیز مورد توجّه‌ قرار گرفته‌ است‌.

معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در ادامه این نشست، تلاش‌های بزرگ آستان قدس رضوی در حوزه آموزش، پژوهش و ترویج آموزه‌ها، مفاهیم و روخوانی قرآن کریم از سنین پیش دبستانی در مهدالرضا(ع) تا اقشار مختلف اجتماع از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی آستان قدس رضوی ذکر شد که می‌تواند پایه گسترش این فعالیت‌ها در جهان اسلام و در حوزه بین‌الملل باشد.

 آستان قدس رضوی

>>> مشاهده گزارش تصویری ...


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8291


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها