دیپلماسی❜ اقتصادی/ گام های تشکیل «اوسک» در نقش اوپک زعفران برای قیمت گذاری زعفران جهانی از خاستگاه خراسان رضوی

  • بازدید: ۵۵۶
اقتصادی/ گام های تشکیل «اوسک» در نقش اوپک زعفران برای قیمت گذاری زعفران جهانی از خاستگاه خراسان رضوی

روزنامه خراسان: رئیس هیئت مدیره شرکت زعفران مصطفوی و مدیرعامل شرکت طلای سرخ ایرانیان، ازبازگشت ایران به قیمت گذاری زعفران جهانی و ثبت سوغات ملی می گوید: گام های تشکیل «اوسک» در نقش اوپک زعفران / سال‌هاست نگرانی‌ها برای خروج یا به حاشیه رفتن ایران از محوریت بازار زعفران جهان ، افزایش یافته و شواهد زیادی هم برای این مشکل دیده می‌شود. بسیاری به این باور رسیده‌اند که نام و انحصار زعفران هم مانند بعضی محصولات خاص ایران، به تصرف رقبا درآمده اما اقدامات صنعتگران و مدیران بخش خصوصی در این حوزه، توانسته است تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. احسان مصطفوی توانسته با ارائه طرح‌های سازنده‌ای، طی چند سال بخش زیادی از این مشکل را برطرف کند و مسیر جدیدی برای رشد بازار زعفران ایران در جهان به وجود آورد.
اوسک، راه‌حل بازگشت به بازار زعفران
احسان مصطفوی، رئیس هیئت مدیره شرکت زعفران مصطفوی و مدیرعامل شرکت طلای سرخ ایرانیان  درباره راه حل اجرایی این معضل گفت: متاسفانه با وجود فعالیت 28 تشکل در حوزه زعفران ایران، نگاه بین‌المللی به این بازار وجود نداشت و همین باعث به حاشیه رفتن ایران در صنعت بین‌المللی زعفران شده بود. زمانی نه چندان دور، زیره، پسته، فرش، ابریشم یا خاویار به عنوان محصولات خاص ایران شناخته می‌شدند اما حالا بسیاری از مردم جهان زیره را مخصوص ترکیه، پسته را از آمریکا و ابریشم و خاویار را محصولاتی از چین می‌دانند و سهم جدی ایران در این بازارها از بین رفته است. همین اتفاق هم برای زعفران در حال رخ دادن بود. با این حال در صدد تشکیل بستری به نام سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسِک» (osec) هستیم که فعالیت مشابهی با اوپک در نفت دارد. این سازمان با محوریت ایران و مشارکت کشورهایی مانند افغانستان، هند، اسپانیا و ... به قیمت‌گذاری، کنترل بانک ژن زعفران و صیانت از آن می‌پردازد. اوسک با داشتن پایگاه‌هایی برای مدیریت زعفران مازاد یا پیاز آن و همچنین در اختیار قراردادن گواهی نامه‌های بین‌المللی، بسیاری از مشکلات زعفران کشور و دنیا را حل می‌کند و دوباره نام ایران را بر صدر بازار زعفران جهان  می‌نشاند. در گام ابتدایی نیز، اولین صندوق سرمایه‌گذاری کشاورزی مبتنی بر محصولات کشاورزی زعفران، پسته و زیره را افتتاح کردیم تا بخشی از مشکل قیمت‌گذاری این حوزه‌ها را برطرف کنیم.
بازگشت قیمت‌گذاری زعفران به ایران
با این حال معروف شده است که 95 درصد از زعفران دنیا را ایران تولید می‌کند اما  قیمت‌گذاری بازار در انحصار اسپانیاست. با افتخار اعلام می‌کنم از سال 96، این روند را متوقف کردیم و با انجام خریدهای توافقی و همچنین احداث انبار و بورس کالا برای زعفران توسط مجموعه ما، قیمت‌گذاری زعفران جهان دوباره از ایران صورت می‌گیرد. تکمیل این روند هم با ثبت اوسک روی خواهد داد. برای ثبت کامل اوسک، به تایید و همراهی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت خارجه نیازداریم که با همکاری این دو وزارتخانه و حضور وزیر جهادکشاورزی، آقای کاظم خاوازی و نایب رئیس مجلس، آقای قاضی زاده هاشمی در جلسات مختلف دفتر اوسک، روند ثبت این نهاد در حال طی شدن مراحل نهایی است.
بستری برای پیشرفت صنعت
نوآوری دیگر ما در حوزه صنعت کشور، ارائه پیشنهاد تاسیس صندوق پیشخوان صنایع کشور به عنوان بستری برای برطرف کردن تمام نیازهای صنایع برای دریافت مجوز و یک کاسه کردن مراجعات به ادارات مختلف بوده است. از طرفی این فضا، ظرفیت بزرگی برای ارتباط‌گیری صنایع با یکدیگر و اتصال ایده و پول برای رشد صنایع مختلف خواهد شد که با موافقت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران، به صورت پایلوت در مشهد اجرا خواهد شد.
سوغات ملی، محصولات راهبردی ایران
در طرحی مشترک با وزارت خارجه نیز در آستانه رونمایی از سوغات ملی ایران هستیم. سوغاتی که با داشتن 12 محصول، حواس پنج‌گانه را درگیر  و تمامی قومیت‌ها، محصولات استراتژیک و فرهنگ‌های ایرانی را معرفی می‌کند و بستر مناسبی است برای ارائه کامل تمدن ایرانی- اسلامی از قدیم تا امروز به مردم دنیا. امیدواریم این سوغات، اتفاقات مهمی را در جریان سازی فرهنگی ایران در دنیا رقم بزند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7708


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها