دیپلماسی❜ هنری/ کلائی در آیین پایانی نمایشگاه خوش‌نویسی: «رقص قلم» رویداد بزرگی در حوزه فرهنگ بود

  • بازدید: ۵۳۵
هنری/ کلائی در آیین پایانی نمایشگاه خوش‌نویسی: «رقص قلم» رویداد بزرگی در حوزه فرهنگ بود

نمایشگاه بین‌المللی خوش‌نویسی جاده ابریشم با عنوان رقص قلم پس از یک هفته در مشهد به کار خود پایان داد. شهردار مشهد در مراسم اختتامیه این رویداد گفت: اگر به دنبال جهانی شدن هستیم، مهم‌ترین رمز جهانی‌شدن تعالی‌بخشی به ابزار و شکل پیام‌رسانی است. به گزارش شهرآرانیوز - نمایشگاه بین‌المللی خوش‌نویسی جاده ابریشم با عنوان رقص قلم پس از یک هفته در مشهد به کار خود پایان داد. شهردار مشهد در مراسم اختتامیه این رویداد گفت: اگر به دنبال جهانی شدن هستیم، مهم‌ترین رمز جهانی‌شدن تعالی‌بخشی به ابزار و شکل پیام‌رسانی است: با توجه به این موضوع معتقدیم زبان هنر به ویژه هنر خوش‌نویسی یکی از ابزار‌های مهم و زیبا برای پیام‌رسانی آن هم در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

محمدرضا کلائی افزود: برگزاری نمایشگاه خوش‌نویسی رقص قلم رویداد بزرگی در حوزه تمدن و فرهنگ بود که در هفته گذشته در مشهد و اکنون در تهران شاهد اجرای آن هستیم.

او یکی از ویژگی‌های خوش‌نویسی را به عنوان هنری تأثیرگذار، اهمیت ابزار به اندازه هدف برای پیام‌رسانی دانست و گفت: اگر می‌خواهیم پیام ما دچار بازنگری شود باید در ابزار‌ها و فرم پیام‌رسانی بازنگری کنیم. معتقدم اگر دنبال جهانی شدن هستیم مهم‌ترین رمز آن تعالی فرم و ابزار پیام‌رسانی به جهانیان است که با برگزاری این نمایشگاه در هفته گذشته این موضوع تأیید شد.

کلائی تصریح کرد: پیام فرهنگی می‌تواند مانند قاره‌پیما، جهانی عمل کند و برای تحقق این هدف به شدت نیازمند تمرکز روی ابزار هستیم. چنانکه معتقدم اگر پیامی به اندازه لازم تکثیر نشود باید در ابزار و فرم ارائه فن تجدید نظر کرد.

می‌شود بر کرونا چیره شد

حجت‌ا... ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکوی ایران نیز در مراسم اختتامیه «رقص قلم» به یک سال‌ونیم تلاش همکارانش برای برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: سال گذشته وقتی در پاریس سخن می‌گفتم پشتیبان من شهردار مشهد و همکارانش بودند که به من قول دادند این نمایشگاه را میزبانی می‌کنند.

استقبال هنرمندان هم لحظاتی شیرین را برای ما رقم زد. آثار زیبای آن‌ها را دیدید، وقتی این آثار را می‌بینیم متوجه می‌شویم هنرمندان از نقاط و فرهنگ‌های مختلف کار‌هایی دارند که همه انگار یک سخن می‌گویند، نوعی وحدت و یگانگی را در آثار آن‌ها می‌بینید، چون آن‌ها مانند چراغ‌هایی هستند که یک نور دارند. این هنرمندان برای اینکه از عالم تکثر عبور کردند دستی در معنا پیدا کرده‌اند و آثار آن‌ها بوی وحدت و یگانگی می‌دهد، برای رسیدن به وحدت باید از این چندگونگی عبور کنیم و به جهان معنا برسیم؛ این پیام نمایشگاه خوش‌نویسی «رقص قلم» است.

او همچنین خاطرنشان کرد: در این رویداد چند اتفاق زیبا هم رخ داد علاوه بر برگزاری نمایشگاه، آمیزه نور را تجربه کردیم. هنرمندان چیره‌دست در شهر‌های مختلف آمیزه‌ای از هنر نور و خوش‌نویسی، سنت و مدرنیته را به رخ کشیدند و شهر‌ها را زیبا کردند و نشان دادند که می‌شود بر کرونا چیره شد این صحنه‌های زیبا را بر فراز برج آزادی دیدیم که غرورانگیز بود. از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر‌ می‌کنم.

فرهنگ، عاملی هم‌افزا در نشان دادن قدرت کشور‌ها

محمدتقی نظرپور معاون مالی و اداری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: خوش‌نویسان ما با دست‌های توانمند و اندیشه پاک و ژرف شعله فرهنگ و ادب فارسی را در طول سالیان متمادی فعالیت‌های خود فروزان نگه داشته‌اند و هر یک با خلق اثری چشم‌نواز نه تنها فارسی‌زبانان را بلکه شمار زیادی از غیرفارسی‌زبانان را به چشیدن قند فارسی دعوت کرده‌اند. امروزه کمتر خانه‌ای است که به تابلویی از هنرمند خوش‌نویسی مزین نشده باشد. جشنواره راه ابریشم که لفظ «رقص قلم» را به خود گرفته است مهر تأییدی براین مدعاست.

در ادامه علیرضا دلخوش معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این جشنواره نشان داد که هنر خوش‌نویسی و این مراسم از دو منظر درخور توجه است؛ همه هنرمندان از همه سرزمین‌ها نشان دادند که زبان هنر در همه‌جا واحد است و همه می‌توانند با زبان هنر صحبت‌های واحدی را به بقیه ارائه دهند.

همچنین این برنامه نشان داد که هنر حتی در زمان‌های خانه‌نشینی می‌تواند این گفتمان و نزدیکی‌ها را برای همه به ارمغان بیاورد.

او یادآور شد: ما در وزارت خارجه بر این باور هستیم که فرهنگ می‌تواند به عنوان یک عامل هم‌افزا در نشان دادن قدرت کشور‌ها عمل کند. امیدوارم بتوانیم از دیگر ظرفیت‌های کشور‌های فارسی‌گو استفاده کنیم و به دیگر هنردوستان عظمت و صلابت کشورمان و کشور‌های فارسی‌زبان را نشان بدهیم.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7702


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها