دیپلماسی❜ دانشگاهی/ ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی‌های ملی و بین المللی

  • بازدید: ۵۵۸
دانشگاهی/ ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی‌های ملی و بین المللی

محسن تفقدی اظهار کرد: این دانشگاه با تلاش محققان، پژوهشگران، اعضای هیات علمی و تمامی دست اندرکاران امر پژوهش در یک سال اخیر موفق به ارتقاء جایگاه در رتبه بندی های ملی و بین المللی شده است. وی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان پژوهشی این دانشگاه که به صورت مجازی برگزار شد؛ ضمن قدردانی از تلاش های گسترده تمامی پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه که در یک سال اخیر علی رغم مشکلات ناشی از بحران کرونا همچنان در مسیر رشد و کسب دستاوردهای حوزه پژوهش تلاش کرده اند خاطر نشان کرد: این دانشگاه در یک سال اخیر توانست در رتبه بندی‌های بین المللی نظیر تایمز، عصر طلایی تایمز، لایدن و شانگهای  ارتقا یابد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کسب رتبه بازه  501 تا 600 در بین دانشگاه های جهان همراه با دانشگاه علوم پزشکی تهران  و دانشگاه علوم پزشکی ایران،ارتقاء 36 پله ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کسب رتبه 114 در بین دانشگاههای آسیا در سال 2020،کسب رتبه 83 جهانی و رتبه اول کشوری در رتبه بندی دانشگاه های عصرطلایی تایمز در سال 2020،ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نظام رتبه بندی لایدن  در حوزه موضوعی بیومدیکال و علوم سلامت ،کسب رتبه اول کشوری و رتبه جهانی 151 تا 200 در حوزه موضوعی Public Health در رتبه بندی شانگهای 2020 از جمله موفقیت های یک سال اخیر این دانشگاه محسوب می شود.

 

وی رشد دو برابری تعداد اعضای هیات علمی حاضر در جمع  دانشمندان یک درصد پراستناد برتر دانشمندان جهان  را از دیگر موفقیت های ارزشمند این دانشگاه عنوان کرد و گفت: بر این اساس تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه حاضر  در جمع یک درصد پراستناد برتر دانشمندان جهان، در طی یکسال اخیر  از 7 نفر به 14 نفر افزایش یابد.

 

تفقدی با بیان اینکه در یک سال اخیر به همت اعضای هیات علمی این دانشگاه 87 مقاله  با محوریت COVID-19 در مجلات نمایه اسکوپوس منتشر شده است خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با H5-index  هشتاد بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد و  رتبه دوم به لحاظ   Index  پنج ساله و  رتبه سوم به لحاظ مجموع استنادات به خود اختصاص داده است.

 

قرار گرفتن 21 عنوان کتاب از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بین  کتب منتخب علوم پزشکی کشور

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در یک سال گذشته 21 عنوان کتاب از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بین  کتب منتخب علوم پزشکی کشور قرار گرفت اظهار کرد: دانشگاه موفق شد به لحاظ تعداد کتب منتخب بعد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جایگاه دوم را در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور را کسب نماید.

 

تفقدی خاطر نشان کرد: انتخاب کتاب( کتاب جامع جراحی کودکان)  منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان اثر شایسته تقدیر در سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از دیگر موفقیت های دانشگاه محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه تالیف فصلی از کتاب بین المللی رشد قابل توجهی در یک سال اخیر یافته است تصریح کرد: تعداد مجلات این دانشگاه در پایگاه اسکوپوس نیز  رشد 67درصدی درشاخص Cite Score داشته است.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اجرای موفق ماموریت کشوری تهیه بسته های آموزش مجازی جهت اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور با همکاری دانشگاههای کلان منطقه9 آمایشی از دیگر موفقیت های ارزشمند کسب شده در یک سال اخیر است.

 

ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی‌های ملی و بین المللی

 

ثبت 20 اختراع داخلی و بین المللی با تلاش محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر با تلاش محققان این دانشگاه 32 اختراع متقاضی ثبت شدند که از این تعداد تا کنون 16 اختراع به ثبت نهایی رسیده است اظهار کرد: همچنین در این مدت 8 اختراع متقاضی ثبت بین المللی بوده است که تا کنون 2 اختراع به ثبت رسیده است.

 

تفقدی با بیان اینکه در این دانشگاه همواره از فعالیت های فناورانه حمایت می شود اظهار کرد: اجازه دفاع و نیز امتیاز معادل سازی ،تایید امتیاز ارتقا به جهت فعالیت های فناورانه به 9 عضو هیات علمی،اعطای پایه تشویقی بابت محصول، خدمت دانش بنیان و پتنت و موافقت با فعالیت دانش بنیان 11 نفر از اعضا هیات علمی از جمله اقدامات در این زمینه محسوب می شود.

 

وی تعداد شرکت های تحت حمایت مراکز رشد83 شرکت و فناور عنوان کرد و گفت: دراین شرکت ها در یک سال اخیر 30 محصول تولید شده است  همچنین در این مدت 13مجوز از سازمان غذا و دارو ( پروانه تولید و IMED-ایزو) دریافت شده است.

 

برگزاری 4 همایش مجازی بین المللی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی برنامه ها و همایش های علمی حضوری لغو شد اظهار کرد: به همین منظور، با استفاده از بستر فضای مجازی، در این مدت 44 همایش مجازی بین المللی با شرکت اساتید خارجی از 27 کشور جهان در دانشگاه برگزار شده است.

 

تفقدی تصریح کرد: به منظور گسترش ارتباطات علمی بین المللی در یک سال اخیر با 3 نفراز  متخصصین ایرانی مقیم خارج از کشور جهت همکاری با دانشگاه بعنوان استاد مدعو از کشورهای آلمان استرالیا و کانادا در قالب طرح بنیاد ملی نخبگان تفاهم نامه منعقد شده است.

 

راه اندازی واحد پژوهش های اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، راه اندازی واحد پژوهش های اجتماعی در این معاونت را یکی از اقدامات مهم در یک سال اخیر عنوان کرد و گفت: در مدت راه اندازی این واحد تا کنون طرح هایی همچون کمک های اولیه و پرستاری از کودک بیمار و احیاء پایه در کودکان،اشنایی با بیماری های پوستی و گوارشی شایع در کودکان،چاقی کودکان، معضل قرن ۲١،پیشگیری از حوادث و سوانح در کودکان: کودک ایمن،آشنایی با مشکلات عاطفی و رفتاری در کودکان (گریه، بدخلقی، بیش فعالی و بی خوابی(،مراحل طبیعی بلوغ در کودکان و پیشگیری از بلوغ زودرس،خواب و اختلالات خواب در جامعه  و اضطراب و استرس در جامعه به اجرا در آمده است.

 

وی ایجاد بستری مناسب برای همکاری بیشتر کمیته های تحقیقات دانشجویی دانشگاه با مراکز تحقیقاتی در زمینه های علمی، پژوهشی  و تحقیقاتی با عنوان  (پروژه بزرگ حلقه گمشده) را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: تا کنون حدود 60 طرح اعم از پروپوزال، مقاله و... وارد به این پروژه شده است و بالغ بر 100 نفر از پژوهشگران مشغول به کار شدند.

 

خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از وب دا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7398


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها