دیپلماسی❜ شهری/ اجرای پروژه بین‌المللی شهر تمدن‌ها با 120 آلمان بین‌المللی در مشهد

  • بازدید: ۲۰۶

پروژه بین‌المللی شهر تمدن‌ها با 120 آلمان بین‌المللی در مقیاس و اندازه‌های دیدگاهی و یا نزدیک به واقعی در مشهد اجرا می‌شود. این پروژه قرار است با سرمایه‌گذاری یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری چینی به نام هانلنگ " Hanlongو مشارکت طرف ایرانی با توجه به شرایط خاص و جذابیت‌های بالای گردشگری شهر مشهد ایجاد شود.

مدیر عامل شرکت ایرانی اجراکننده پروژه روز چهارشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت:قرارداد اجرای این پروژه از هشت ماه پیش با مسوولان و سرمایه‌گذاران ایرانی و چینی منعقد شد. بهروز امامی افزود:تا کنون مطالعات فیزیکی مقدماتی طرح انجام و ارائه شده است. ..


وی گفت:شهر تمدن‌ها در زمینی به مساحت 120هکتار و در دو فاز با مجموع یکهزار و 200میلیارد ریال اعتبار ساخته می‌شود که 40درصد از سرمایه مورد نیاز این پروژه توسط شرکت ایرانی و 60درصد بقیه توسط طرف چینی تامین خواهد شد.

امامی مدت زمان اجرای پروژه را سه سال ذکر کرد و افزود:طی چند ماه آینده با تصویب طرح در کمیسیون‌های گردشگری و شهرسازی استان عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت:هکتار از فضای مرکزی این پروژه به ساخت هتل‌ها و رستوران‌ها در مجموعه برای ملیت‌ها و اقوام مختلف اختصاص دارد که نام این بخش پنجره‌ای به جهان است.

او افزود:در این بخش همچنین دو مرکز فروش و محوطه‌ای ویژه بازی‌ها و ورزش‌های مورد علاقه جوانان ساخته خواهد شد.

امامی گفت:در حلقه بعدی مجموعه شهر تمدن‌ها ایجاد پارک و فضای بازی برای کودکان ، دو مجموعه عرضه‌کننده غذاهای آماده، مرکز آموزش زبان‌های مختلف، یک مرکز درمانی طب مکمل و سنتی و یک مرکز آموزش و همایش‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

وی افزود:ایجاد یک مرکز اقامتی و خدماتی، مرکز خدمات اورژانش ، امداد و آتش نشانی نیز در طراحی شهر تمدن‌ها پیش بینی شده است.

امامی گفت:طرح از آثار و بناهای تاریخی، مذهبی و تمدنی برجسته و معروف جهان در شهر ایجاد خواهد شد که مورد آن آلمان‌هایی است که در مقیاس‌های یک پنجم تا یک پانزدهم ساخته می‌شود و کاربرد دیدگاهی و نمایشی خواهد داشت.

وی افزود:آلمان معروف دیگر در اندازه‌های بزرگتر و نزدیک به واقعی و یا واقعی ساخته می‌شود و کارکرد فرهنگی و خدماتی خواهد داشت.

او گفت:در شهر تمدن‌ها برج ایفل در مقیاس یک دوم با کارکرد فرهنگی و دیدگاهی،هرم موزه لوور به عنوان گالری، اهرام ثلاثه مصر با کارکرد موزه، خیابان شانزه‌لیزه پاریس به عنوان محل فروشگاه‌های کوچک، بخشی از کاخ ورسای و کاخ گلستان به عنوان تالار عروسی بازسازی و ساخته می‌شود.

امامی افزود:در این طرح برج پیزا با همان ساختار کج هم در مقیاس یک دوم ساخته می‌شود که شش طبقه پایینی آن به عنوان رستوان و دو طبقه هم به عنوان چشم انداز کاربرد خواهد داشت.

وی ادامه داد:مسجد ابن تولون و چند مجموعه دیگر هم با مقیاس واقعی با کاربرد فرهنگی و نمازخانه و مانند آن در این شهر احداث می‌شود.

امامی گفت:نمونه بازسازی شده باغ فین کاشان هم در این مجموعه به عنوان مرکز فرهنگی ایران ، باغ ارم محل اداری و بسیاری از آلمان‌های دیگر با کاربردهای مختلف ساخته می‌شود.

استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه گفت:رویکرد ما در اجرای این پروژه توجه به بحث اوقات فراغت و غنی‌سازی این اوقات و تفریح مردم است.

محمد جواد محمدی‌زاده افزود:در این رویکرد افزایش سطح معلومات و اطلاعات جامعه و جهت بخشی به تفریح و تفرج شهروندان و مسافران مد نظر است.

وی ادامه داد:هدف آن است با وجود بارگاه منور رضوی و حضور سالانه میلیون ها مسافر در مشهد با استفاده از شهر تمدن‌ها و المانهای مطرح و شناخته شده بین‌المللی فضای فکری با محتوای غنی ایجاد شود.

استاندار خراسان رضوی گفت:با این فضاسازی‌های فیزیکی تلاش آن است به سطحی از محتوا و معرفت نزدیک شویم که ضمن ارتقا اطلاعات عمومی فرد و دانش مذهبی وی ، زمینه آشتی با طبیعت ، تفریح و آسایش را هم در کنار خانواده فراهم نماییم.

وی این طرح را ارزشمند و بزرگ خواند و افزود:با توجه به اینکه اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری خارجی محقق شده اکنون باید موانع جزیی در مسیر اجرای پروژه هم پیگیری و به سرعت مرتفع شود.

محمدی زاده از کارگروه‌های گردشگری و شهرسازی استان خواست به دقت و سرعت طرح را از نظر توجیه و پشتیبانی‌های فنی و فرهنگی بررسی و گزارش دقیقی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه بررسی فنی طرح در مراحل پایانی است گفت: کمیسیون شهر سازی هم باید به همراه کمیسیون گردشگری اظهار نظر قطعی خود ارائه دهند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید طرح از جهات فرهنگی ،اقتصادی اجتماعی و شهرسازی به طور جامع دیده شود،بر رفع تمامی نواقص آن تاکید کرد و افزود:این شهر یک طرح جامع بین‌المللی است که در خارج کشور هم کمتر در این وسعت و جامعیت و غلبه نگاه فرهنگی دیده شده است.

وی با بیان اینکه کارگروه‌های تخصصی باید حداکثر تا پایان تیرماه اظهار نظر و گزارش قطعی خود را اعلام کنند،گفت:مباحث معرفتی ، فکری و فرهنگی پروژه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی از این پروژه به عنوان نوعی دست اندازی به فرهنگ‌ها، تاریخ و ادیان مختلف یاد کرد و گفت:در این طرح همه چیز باید به گونه‌ای دیده شود که خدشه‌ای به این حوزه‌ها و حریم‌های معرفتی وارد نشود.

وی افزود:باید کارگروهی متشکل از متخصصان و خبرگان حوزه تاریخ ، ملل و ادیان همزمان با کار سایر کارگروه‌ها تمامی این مطالعات را بررسی و تایید کنند تا مطمئن شویم که به هیچ ملل ، فرهنگ و دینی کم اعتنایی و تعرضی نشده است.

محمدی زاده تاکید کرد:همزمان با مطالعات ، امور اجرایی مربوط به طرح چون گرفتن مجوزهای شهرداری ، خدمات آب و برق و گاز و مباحث امنیتی آن هم باید سامان پذیرد.

وی از مسوولان مربوطه خواست تا ضمانت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری طرف خارجی با جدیت دنبال کنند تا زمان به حداقل ممکن رسیده و آسیبی به سرمایه گذاری وارد نشود.


منبع:خببرگزاری فارس

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7386


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها