دیپلماسی❜ اقتصادی/ آفریقا و چین بازارهای هدف صادراتی آتی خراسان رضوی است

  • بازدید: ۳۱۰

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: آفریقا و چین در آینده نزدیک، مهمترین بازارهای هدف صادراتی استان خراسان رضوی خواهند بود. محمود سیادت در نشستی خبری در جمع خبرنگاران افزود: معرفی بازارهای هدف جدید صادراتی به بازرگانان استان خراسان رضوی، با توجه به بالا بودن پتانسیلهای صنعتی و کشاورزی و محدود بودن بازارهای هدف صادراتی این استان ضروری است..

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، وضعیت حضور فعالان اقتصادی خراسانی را در بازارهای چین و کشورهای آفریقایی ضعیف برشمرد و گفت: صادرات ما به این کشورها محدود بوده و منحصر به چند قلم کالای خاص است.

وی، چین را یکی از بازارهای آتی صادراتی این استان ذکر کرد و افزود: صادرات به چین از آن جهت حائز اهمیت است که  این کشور در سال گذشته هزار میلیارد دلار واردات کالا و خدمات از دیگر کشورها داشته است.

سیادت با اشاره به آماده بودن بستر لازم جهت صادرات به چین، اظهار داشت: از این بستر باید در جهت ایجاد بازار هدف جدید صادراتی برای استان خراسان رضوی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی این استان به چین، مستلزم شناخت دقیق از کالاهای وارداتی به این کشور است.

سیادت ادامه داد: حجم بالای واردات از چین و کانتینرها و کشتیهای خالی بازگشتی از این کشور، از مهمترین فرصتهای توسعه صادرات ما به این بازار آتی هدف صادراتی استان است.

سیادت با اشاره به نشست اخیر تشکلهای صادراتی خراسان رضوی با رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای نیجریه، آفریقای جنوبی و چین گفت: برگزاری این گونه جلسات، می تواند در شناسایی  بازارهای هدف جدید صادراتی با ارزش تلقی شود.

وی اظهار داشت: در زمینه صادرات به چین مقرر شد، تا رایزن اقتصادی ایران در این کشور با بررسیهای بیشتر، فرصتهای وارداتی آن کشور را به صورت دسته بندی و طبقه بندی به تشکلهای صادراتی استان خراسان رضوی، جهت اعلام به صادرکنندگان، ارسال کند.

وی افزود: در خصوص، توسعه صادرات، به کشورهای آفریقایی به عنوان یکی از بازارهای هدف آینده صادراتی این استان، مقرر گردید، اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، با حمایت سازمان بازرگانی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن این استان، نسبت به بررسی های میدانی و کسب اطلاعات عمومی دسته بندی شده از کشورهای آفریقایی که دارای پتانسیل و بازار مناسب صادراتی بوده اقدام کند و سمیناری با حضور سفرای کشورهای آفریقایی بازار هدف استان و کارشناسان این حوزه، سازمان توسعه تجارت ایران و افراد باتجربه در بازارهای شناسایی شده، در مشهد برگزار شود و اطلاعات لازم از بازارهای شناسایی شده به فعالان اقتصادی منتقل گردد.

سیادت افزود: در ادامه این اقدامات، تیم کارشناسی به کشورهای آفریقایی دارای پتانسیلهای مناسب، جهت واردات کالاهای صادراتی استان اعزام خواهند شد، تا آنان پس از بررسی دقیق قوانین و فرصتهای واردات، آن کشورها، مقدمه اعزام یک هیئت تجاری وزین و متناسب با نیازهای آن بازارها از سوی استان خراسان رضوی با نظارت و حمایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و سازمان بازرگانی این استان به آن کشورها فراهم آورند.

وی ادامه داد: همچنین در حاشیه این نشست مقرر شد شرکتهای توس چینی، نوین زعفران و بدر توس، هماهنگی لازم را جهت حضور در نمایشگاه های کشورهای چین، نیجریه و آفریقای جنوبی با رایزنان اقتصادی ایران در این کشورها به عمل آورده و برای تبادل بیشتر اطلاعاتی در این خصوص، با کارشناسان اتحادیه صادرکنندگان، اتاق بازرگانی و صنایع معادن و سازمان بازرگانی خراسان رضوی و اتحادیه و صندوق ملی زعفران خراسان رضوی هماهنگی های لازم انجام پذیرد.

سیادت افزود: با توجه به اینکه فعالان تجاری و صنعتی این استان، شناخت لازم، از بازارهای هدف صادراتی آفریقا را ندارند، ضروری است که بررسی های اولیه توسط تشکل های صادراتی و با حمایت سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص انجام شود تا بتوان با اعزام هیئت های تجاری، حضور در نمایشگاه ها و پذیرش هیئتهای تجاری، توان بالقوه صادراتی خود را در این کشورها به بالفعل تبدیل کنیم.

منبع:خبرگزاری مهر

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7348


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها