دیپلماسی❜ شهری/ شهردار مشهد در اجلاس شهرداران و نمایندگان شهرهای آسیایی در مشهد: کارهای شهرداری باید با پشتوانه علمی انجام گیرد

  • بازدید: ۳۲۰

شهردار مشهد گفت: برای این‌که بتوانیم وظایف‌مان را به خوبی انجام دهیم تا رضایت و رفاه شهروندان را فراهم کنیم ضرورت دارد که کارهای ما با پشتوانه علمی انجام گیرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان - مهندس سید محمد پژمان طی نشست مشترکی که با اعضای اجلاس نمایندگان شهرداران آسیایی که با حضور هشت کشور از جمله سوریه، لبنان، فلسطین، بحرین، سریلانکا، هندوستان، ویتنام و بنگلادش تشکیل شد، توضیح داد: پیچیدگی و گستردگی زندگی در شهرها را درک می‌کنیم و بر پیچیدگی اداره آن وقوف کامل داریم که در این راستا تجربه ارزشش از دانش کمتر نیست....

وی اظهار داشت: هر کدام از ما در عرصه‌هایی که مسوولیت داریم برای یافتن راه‌حل‌ها اقدامات زیادی را انجام داده‌ایم که در نتیجه به تجربه قابل قبولی رسیدیم.

پژمان افزود: در حقیقت با توجه به نیازمندی جدی که برای استفاده از آخرین دستاوردهای دانش بشری داریم، نیازمند استفاده از تجارب همتایان خودمان در شهرداری‌های جهان به خصوص شهرهای همتای خودمان هستیم که شرایط فرهنگی جغرافیایی یکسانی با ما دارند.

شهردار مشهد تاکید کرد:علاقه‌مند هستیم بتوانیم کارها‌یمان را در کمترین زمان و با هزینه کم و سرعت زیاد انجام بدهیم بنابراین بسیار ضروری است که این مسیر را با یک باور و اعتقاد جدی دنبال کرده واین تجربه را ما در کشورمان در بین چند شهر که عنوان کلانشهر دارا هستند، باید اجرا کنیم.

پژمان افزود: روند شهرنشینی با شتاب زیاد رو به پیشرفت است. در حال حاضر به طور میانگین 60 درصد مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند که این روند مسایل عمده‌ای را پیشروی مدیریت شهرها قرار خواهد داد.

وی اظهار داشت: ما در کشورمان در 30 سال گذشته، 30 درصد جمعیت در شهرها و 70 درصد آن‌ها در روستاها زندگی می‌کردند که اکنون این روند برعکس شده است و 70 درصد مردم در شهرها و تنها 30 درصد آن‌ها در روستاها زندگی می‌کنند.

شهردار مشهد بیان کرد: افزایش روند شهرنشینی، بزرگ شدن شهرها، پیچیده و گسترده بودن مشکلات و مسایل امروز این ضرورت را ایجاب می‌کند که اداره شهرها با دانش، بینش، تجربه و توان بالایی برای حل مسایل و پاسخگویی به نیاز مردم همراه باشد.

در ادامه، دکتر غلامرضا خواجی، عضو هیات رییسه شورای شهر مشهد بیان کرد: عمده پروژه‌هایی که در شهر مشهد انجام شده است به دست مهندسان، کارشناسان و شرکت‌های ایرانی بوده است.

وی افزود: کشور ما تحت فشارهای مختلف اقتصادی و سیاسی قرار گرفته است که ما از این فشارها به عنوان فرصت استفاده می‌کنیم.

این عضو شورای شهر گفت: به عنوان اولین کار در روند انجام پروژه‌های داخلی، از اعتماد به نفسی که در مدیران شهرداری وجود داشت بهره‌برداری کردیم و ارتباطات اقتصادی را با شهرهای غربی محدود کردیم.

وی افزود: شرکت‌های داخلی را در راستای انجام پروژه‌ها‌ی خود تقویت کرده و به این نتیجه رسیدیم که اگر در سطح بومی فعالیت‌های ساختاری توسعه پیدا کند ماندگاری بیشتری دارد.

شهردار مشهد اظهار داشت: شرکت‌های خارجی که وارد کشورهای مختلف می‌شوند دو نکته منفی در نوع ‌فعالیت‌شان است؛ مورد اول هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌شان است که در کشورهای ما بسیار بالاست و مورد دوم هزینه‌های حفظ و نگهداری بالایی است که بر عهده ما قرار می‌گیرد و همچنین آن‌ها دانش فنی لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهند در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های خارجی به عنوان پروژه‌های ماندگار باقی نمی‌ماند، پس این مساله نمی‌تواند توسعه پایدار را شکل دهد.

خواجی ادامه داد: یکی از خروجی‌های مفید این جلسات همکاری بیشتر بین کشورهای آسیایی است. در این جلسات تجربیات و دانش‌ها و ابزارهای فنی مبادله می‌شود، نیاز به کشورهای غربی کم می‌شود و در نتیجه آن، توسعه پایدار شکل می‌گیرد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7319


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها